Polestar utvecklar eget snabbladdningsnätverk

Utmanar Teslas Superchargers.
Annons

Alla som hängt med i elbilsutvecklingen de senaste åren vet att elbilen ”bara är början” – det krävs laddning också.

Tesla var tidigt ute med nätverket av Superchargers och nu börjar Tesla närma sig 1.500 öppna Superchargerladdare. Det är en enorm konkurrensfördel jämfört med andra biltillverkare.

Flera stora biljättar gick ihop med nätverket Ionity för några år sedan och de första Ionityladdarna har öppnat. Men utrullningen går ganska långsamt.

Volvo och Polestar är en liten spelare på bilmarknaden så det är inte rimligt att utveckla ett helt eget nätverk. Men vid lanseringen av Polestar 2 avslöjade märkeschefen Thomas Ingenlath att Polestar (och därmed förmodligen även Volvo) tittar på att samarbeta med andra aktörer för att erbjuda ett snabbladdningsnätverk.

”Vi jobbar med några stora spelare för att utveckla ett snabbväxande laddnätverk”

Thomas Ingenlath säger att han inser att laddning kan framstå som ett problem för många ägare.

”Först och främst ser vi till att du kommer långt på en laddning. Vi erbjuder hög batterikapacitet i Polestar 2. För det andra är det lätt att hitta laddstationer med navigationssystemet”, säger han, och fortsätter:

”För det tredje jobbar vi med några stora spelare för att utveckla ett snabbväxande laddnätverk för att erbjuda enkel tillgång till laddning längs vägen för våra kunder.”

Det finns inga detaljer om exakt när nätverket kan öppna, vilka länder som ska täckas in eller ens vilka bilmärken och andra aktörer som kan delta. Men Thomas Ingenlaths uttalande visar att Volvo och Polestar ändå tänker i de här banorna och inser att ett snabbladdningsnätverk är viktigt.

Polestar 2 har snabbladdningsstöd på 150 kW och en intern laddare på 11 kW.

Polestar utvecklar eget snabbladdningsnätverk
Polestar utvecklar eget snabbladdningsnätverk
Annons
Annons
Rulla till toppen