Fler väljer bensin före diesel: ”Skrämmande utveckling”

Klimatmålen som ska nås 2030 blir allt svårare att klara eftersom utsläppen från vägtrafiken går åt helt fel håll. De har vänt uppåt igen, skriver Dagens...
Annons

Klimatmålen som ska nås 2030 blir allt svårare att klara eftersom utsläppen från vägtrafiken går åt helt fel håll. De har vänt uppåt igen, skriver Dagens Nyheter, och hänvisar till Trafikverkets årsrapport.

Den viktigaste anledningen till att utsläppen ökade med 76.000 ton koldioxid är att lastbilstrafiken ökade med nästan tre procent.

”En halv procent 2018 låter kanske lite, men det är en förändring i helt fel riktning. Enligt klimatmålet som riksdagen spikat ska utsläppen från trafiken ha pressats med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010 års nivåer”, skriver DN.

Trafikverket tror att personbilstrafiken kommer öka med 18 procent mellan 2014 och 2030. Att försäljningen av laddbilar ökar är positivt, enligt Trafikverket, men det är från extremt låga nivåer. Och det ”kompenseras” till viss del av att bränsleförbrukningen i nya bilar ökar, enligt Trafikverkets siffror.

Bensin ersätter diesel: ”Skrämmande ökning”

Att bensinbilarna ökar på bekostnad av dieslarna tycker Marie Hagberg, avdelningschef inom Transportkvalitet på Trafikverket, är skrämmande.

”Den utvecklingen ser inte alls bra ut, även om nya bilar blir snålare. De är fortfarande inte fossilfria. Det är faktiskt en ganska skrämmande ökning. Sedan 2012 har bensinbilarna mer än fördubblats. I fjol blev det 187.497 stycken. Här behövs skarpare styrmedel”, säger hon till DN.

Hon säger också att bonus/malus-systemet som infördes förra året påverkade många bilköpare att välja en elbil, men för malusbilarna som fick straffskatt syntes inte alls samma förändring. Hon öppnar för att ”skruva på utformningen” av bonus/malus.

Annons
Annons
Rulla till toppen