Mercedes-AMG GLE 53 officiell med rak sexa och mildhybridteknik

Mercedes-AMG GLE 53 officiell med rak sexa och mildhybridteknik

Det är nog ingen tillfällighet att Mercedes visar upp den nya prestandaversionen av suv-modellen GLE bara några dagar efter att Audi visat upp prestandamodellen SQ5.

Även om de båda suvarna konkurrerar i olika storleksklasser visar tekniken under skalet vad vi kan förvänta oss av prestandamodeller i den här klassen under de kommande åren. Svaret stavas mildhybridteknik.

Hos Mercedes kallas tekniken EQ Boost och den lanserades först i coupésedanen CLS. I nya Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ innebär det en rak 3,0-liters bensinsexa med dubbla turbo kombinerat med mildhybridteknik. Det här är alltså en revansch för de raka sexorna som länge var utrotningshotade, men som nu är på väg tillbaka.

Bensinmotorn ger 435 hästkrafter och 520 Nm och EQ Boost-systemet ger ytterligare 22 hästkrafter och 250 Nm. Mildhybridtekniken innebär att den officiella förbrukningssiffran stannar på 9,3 l/100 km (men det är enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln). 0–100 km/h ska gå på 5,3 sekunder.

Kraften skickas till alla fyra hjulen genom en niostegad automatlåda som kallas AMG Speedshift TCT. Vid sidan av drivlinan har bilen också sju valbara körprofiler, uppgraderat fyrhjulsdriftssystem, luftfjädring med adaptiva dämpare och större bromsar.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Mildhybridteknik tycker jag verkar vara ett bra sätt att boosta prestandan och sänka förbrukningen.
159
25