Världspremiär: Här är Koenigsegg Jesko – det råaste ”egget” någonsin

Christian von Koenigsegg hyllar sin pappa Jesko med att bygga den vassaste modellen hittills. Motorn ger 1.600 hk, på E85.

Världspremiär: Här är Koenigsegg Jesko – det råaste ”egget” någonsin

Länge hette den Ragnarök. Men till slut ändrades namnet på Koenigseggs nya kreation. Möt Koenigsegg Jesko, en hyllning till Christian von Koenigseggs pappa – Jesko von Koenigsegg.

Som en naturlig vidareutveckling på Koenigsegg Agera RS flyttar Koenigsegg Jesko fram gränserna ytterligare, och ska enligt Koenigsegg vara den ledande bilen när det kommer till ultimata banprestanda samtidigt som den är godkänd för att köras på gatan.

Koenigsegg Jesko har massa nyheter som vi aldrig sett i en Koenigsegg tidigare, bland annat en omarbetad version av den femliters dubbelturbo-V8:an som vi känner igen från tidigare Koenigseggmodeller. I Jesko ger den 1.280 hästar och 1.500 Nm. På vanlig bensin, vill säga. Fyller man istället tanken med E85 stiger effekten till kolossala 1.600 hästar. Eftersom Jesko väger in på 1.420 kilo ger det ett bättre effekt/vikt-förhållande än självaste One:1. 

Växellådan som sitter i Jesko är helt och hållet designad och utvecklad av Koenigsegg själva. Koenigsegg Light Speed Transmission (LST), som de har döpt lådan till, har nio växlar och ett alldeles unikt flerkopplingssystem.

Till skillnad mot en dubbelkopplingslåda, som bara kan förbereda en växel i en riktning, så kan växellådan i Koenigsegg Jesko "hoppa över" växlar för att hitta den ultimata accelerationen. Så om du som förare behöver gå från 7:e till 4:e växeln för att hitta mest kraft behöver du inte passera 6:e och 5:e, utan Koenigseggs LST-låda kan gå direkt till 4e extremt snabbt. 

Koenigsegg Jesko är byggd för att otroligt kvick på bana. För det krävs ett vridstyvt chassi och det har Jesko tack vare en ny monocoque med integrerad bränsletank och störtbur förstärkt med Dyneema – världens starkaste fiber.

För första gången ser vi också en Koenigsegg med styrning på bakaxeln som kan vrida bakhjulen i upp till tre grader i vardera riktning beroende på vad situationen kräver. Men generellt sett fungerar bakhjulsstyrningen som på andra bilar – hjulen styr i motsatt riktning mot framhjulen i låga hastigheter för att ge bättre instyrning och känsla av kort axelavstånd, och styr med framhjulen i höga hastigheter för att ge mer stabilitet och en "virtuellt" förlängt axelavstånd.

Från och med onsdag, 6 mars, finns tidningen ute i kiosken. Går även att läsa digitalt (klicka på bilden).

Jesko är full av aerodynamiska lösningar för att ge så bra banegenskaper som möjligt. Bland annat är splittern i fronten och diffusern i aktern helt nya och unika för Koenigsegg Jesko och balanserar på den otroligt tunna lina mellan optimal downforce och lågt luftmotstånd. Splittern har "flärpar" som kan fällas upp och ned. Exempelvis fälls flärparna vid inbromsning eftersom downforcen med de uppe hade tryckt ned fronten i marken och skadat bilen. Framför framhjulen sitter små vingar (dive planes, eller canards, på engelska) som också ökar downforce i fronten.

Den enorma vingen bak har såklart en oerhört stor del i att Koenigsegg Jesko kan producera 800 kilo downforce redan vid 250 km/h. Det siffran stiger sedan till 1.000 kilo i 275 km/h och upp till det maximala marktrycket som ligger på 1.400 kilo. Detta är 30 respektive 40 procent mer än Koenigsegg One:1 och Agera RS.

Interiört har Koenigsegg fokuserat på att göra Jesko lyxig, trots sina banslaktande ambitioner. Materialen är noga utvalda och består av läder, alcantara och kolfiber om vartannat. Instrumentklustret är digitalt och i instrumentpanelen sitter en 9-tums touchskärm med ett infotainmentsystem som Koenigsegg har döpt till SmartCenter.

Via SmartCenter kan alla bilens inställningar ändras, såsom hur mycket man vill att antisladd och antispinn ska ingripa, stötdämparnas hårdhet och mycket annat.

Jesko har också det som Koenigsegg kallar för SmartWheel, där ratten har två inbäddade touchskärmar som kan sköta farthållare, klimatanlaggning och höjden på fjädringen bland annat.

Priset då? Inget officiellt pris är känt än, så länge, men precis som det brukar vara med Koenigseggmodeller – behöver du fråga om priset, då har du förmodligen inte råd. Uppgifter från amerikanska medier säger "runt tre miljoner dollar", vilket är ungefär samma pris som en Agera RS hade på sin tid. De flesta bilar är dock utrustade med personliga detaljer, vilket höjer prisnivån.

Värdeminskning är inget problem för det exklusiva gäng som fått en Koenigsegg levererad. De fåtaliga Agera RS som sålts vidare har haft en köpesumma som ligger betydligt över inköpspriset. Har man tillgång till pengarna så är en Koenigseggbil att betrakta som en bra investering, med god avkastning.

125 Koeningsegg Jesko ska tillverkas och redan nu är ett 90-tal bilar sålda. Det gäller alltså att skynda sig att lägga en beställning!

Jesko von Koenigsegg.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Wow – det här var det häftigaste jag sett när det gäller sportbilar!
419
38