Bränder i elbilar: ”Riskerna är väldigt överdrivna”

Många myter och falska sanningar i omlopp, enligt experten.
Annons

I takt med att intresset för nya elbilar ökar, ökar också risken för felaktigheter och myter. Vi har till exempel gått igenom den svenska studien som dömde ut elbilarnas miljöpåverkan på felaktiga grunder och har även samlat ihop de vanligaste myterna här.

Det finns också farhågor om att elbilarna lättare börjar brinna än bilar med förbränningsmotor. Ett exempel är villabranden som bröt ut förra året och som förmodligen berodde på att bilägaren använt en vanlig timer i vägguttaget.

”Det blir en massa falska sanningar som kommer i omlopp”

Att elbilar skulle vara rullande brandfaror stämmer dock inte. Riskerna är överdrivna, säger Lars Hoffman som ansvarar för verkstäder och labb på elbilstillverkaren Nevs och besiktningsman på Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation.

”Man kan aldrig vara hundraprocentig, men riskerna är väldigt överdrivna. Jag upplever det ibland som om det finns folk som på något sätt vill skada, för att man vill inte se den här utvecklingen. Då blir det en massa falska sanningar som kommer i omlopp”, säger han till Motor-Magasinet.

Kupévärmare kan vara mycket osäkrare

Han säger också att de flesta bilägare inte är rädda för att använda en kupévärmare, och nämner att en kupévärmarinstallation kan vara betydligt sämre utförd än ett inbyggt laddsystem.

En elbil kan ge ifrån sig giftiga gaser om den börjar brinna, enligt Lars Hoffman, men det kan en förbränningsbil också.

”Får det brinna tillräckligt länge startar ju den här termiska rusningen och det är klart, det blir ju rökutveckling. Det blir det vid en vanlig bilbrand också, vi har en hiskelig massa olika material i bilarna idag”, säger han till tidningen.

Annons
Annons
Rulla till toppen