Volvos urstarka öppning på 2019 – ökat försäljningen med 11 procent

Volvos urstarka öppning på 2019 – ökat försäljningen med 11 procent
XC60:s popularitet runt om i världen är starkt bidragande till Volvos ökning.

Volvo hade ett rekordbra år 2018. Och 2017. Och 2016. Och 2015. Och 2014. I fem raka år har de slagit försäljningsrekord. Och det verkar inte helt omöjligt att göra det igen 2019 – det har nämligen börjat bra, det skriver brittiska Newspress.

Under januari och februari sålde Volvo 11,3 procent fler bilar än samma period förra året – 93.863 stycken för att prata exakta siffror.

Den största ökningen sker på europeisk mark, där stigningen uppgick till 12,9 procent från samma period förra året. Framför allt är det XC40 och XC60 som ligger bakom den stigande försäljningen, men även XC90 försätter att sälja bra. Nya V60 ger också försäljningssiffrorna en skjuts.

Förra året gjorde Volvo en vinst på 14,2 miljarder kronor. Och även om vinsten i kronor ökade jämfört med 2017, så sjönk vinstmarginalen från 6,7 procent 2017 till 5,6 procent 2018.

Att försäljningen ska öka under 2019 är helt enligt Volvos långsiktiga plan, men att vinstmarginalen sjunker är något som oroar vd och koncernchef Håkan Samuelsson.

"Vi måste vara realistiska och acceptera att lönsamheten kommer att fortsätta vara under press."

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Härligt att det går bra för Volvo!
288
31