Tesla höjer priserna igen – passa på och fynda

Det är tvära kast hos Tesla, först dumpar man priserna och nu ska de höjas. Motivet för prishöjningen är att betydligt färre Teslabutiker ska slå igen.
Annons

Tesla höjer priserna igen – passa på och fynda
Vill du läsa mer om Tesla? Vårt specialnummer kostar 99 kr, beställ genom att klicka på bilden.

För en dryg vecka sedan kunde vi rapportera om ”Teslas brutala prisdumpning”, med sänkningar på som mest 580.000 kronor. Men nu gör Tesla en tvärvändning och höjer priserna med i genomsnitt 3 procent på alla modeller utom instegsmodellen av Model 3 (35.000-dollarsbilen).

Prishöjningen sker dock först om en vecka, så de som vill slå till på de nuvarande priserna har en chans att fynda (se pressreleasen nedan).

Det ursprungliga motivet till prissänkningarna, som meddelades 1 mars, var att Tesla skulle spara kostnader genom att lägga ner nästan alla sina butiker.

Men nu har Tesla tänkt om och ska ”bara” lägga ner 10–30 procent av butikerna. Vilka butiker som presterar sämst blir föremål för en utvärdering de närmaste månaderna.

Teslas butiker fungerar inte som en traditionell bilhandlare utan personalen ska informera om bilarna och vägleda kunden till en egen beställning via nätet. Butikerna har bilar för provkörning och kunden kan dessutom returnera sin bil efter köp, inom sju dagar eller högst 160 mils körsträcka.

 

Tesla höjer priserna igen – passa på och fynda
Tesla Model 3 Performance får en prisökning på cirka tre procent, precis som alla andra (nästan) Teslamodeller. Enda undantaget är instegsmodellen, som säljs för 35.000 dollar i USA.

Pressrelease från Tesla:

”The Tesla Team March 10, 2019

Last month, we announced that we would be winding down many of our stores and moving to online-only sales in order to pass the savings along to our customers.

Over the past two weeks we have been closely evaluating every single Tesla retail location, and we have decided to keep significantly more stores open than previously announced as we continue to evaluate them over the course of several months. When we recently closed 10% of sales locations, we selected stores that didn’t invite the natural foot traffic our stores have always been designed for. These are stores that we would have closed anyway, even if in-store sales made up our entire sales model. A few stores in high visibility locations that were closed due to low throughput will be reopened, but with a smaller Tesla crew. In addition, there are another 20% of locations that are under review, and depending on their effectiveness over the next few months, some will be closed and some will remain open.

As a result of keeping significantly more stores open, Tesla will need to raise vehicle prices by about 3% on average worldwide. In other words, we will only close about half as many stores, but the cost savings are therefore only about half.

Potential Tesla owners will have a week to place their order before prices rise, so current prices are valid until March 18th. There will be no price increase to the $35,000 Model 3. The price increases will only apply to the more expensive variants of Model 3, as well as Model S and X.

To be clear, all sales worldwide will still be done online, in that potential Tesla owners coming in to stores will simply be shown how to order a Tesla on their phone in a few minutes. And the generous return policy of 1000 miles or 7 days, whichever comes first, should alleviate the need for most test drives. However, cars will still be available for test drives at stores at the potential Tesla owner’s request. Stores will also carry a small number of cars in inventory for customers who wish to drive away with a Tesla immediately.”

 

Annons
Annons
Rulla till toppen