Film: Formel 1 ska bli roligare 2019 – här visar Mercedes nya W10-bilen

Helt nya, aerodynamiska regler förändrar F1-bilar till årets säsong. Begreppet att lägga på minnet är "smutsig luft" och tack var de nya reglerna blir det lättare att köra om.

Film: Formel 1 ska bli roligare 2019 – här visar Mercedes nya W10-bilen
James Allison förklarar förändringarna inför 2019 men vi kan inte slita blicken från bakgrunden – så många F1-bilar.

Missa inte vår F1-guide, ligger ute i kiosken nu eller klicka på bilden för att beställa.

Mercedes motorsportavdelning har presenterat nya W10-bilen, som ersätter fjolårets W09 EQ Power+. James Allison, teknisk utvecklingschef hos Mercedes-AMG Petronas Motorsport, förklarar i den här filmen hur skillnaderna ser ut.

De regeländringar som gjordes till 2017 och 2018 fick en hel del kritik av förarna, då prestanda förbättrades men det skedde på bekostnad av mer "dirty air", eller smutsig luft som vi kan översätta begreppet till.

Smutsig luft är den turbulenta mix av luft som bildas efter en F1-bil. Om de aerodynamiska komponenterna på bilen ska fungera optimalt bör luften stå still. Smutsig luft kan verkligen ställa till mycket bekymmer och göra att marktrycket varierar kraftigt, något som till exempel påverkar kurvhastigheterna. I praktiken ger det den ledande bilen ett övertag, som får ett högre marktryck. Bakomvarande bil får lägre marktryck och har svårt att köra om.

På en Formel 1-bil är det de friliggande framhjulen som är en riktig utmaning. Bakom framhjulen bildas mycket smutsig luft som konstruktörerna helst vill leda bort. De regeländringar som genomförts till årets säsong ska skapa en mindre mängd smutsig luft och bakvingen är utformad för att skicka luften uppåt och påverka bakomvarande bil i mindre omfattning.

Det återstår förstås att se hur förändringarna påverkar förarnas förmåga att köra om. Och som James Allison påpekar så är ingenting huggit i sten, bilarna utvecklas hela säsongen med nya karossdelar som har förbättrad aerodynamik. Första loppet är Australian Grand Prix 15–17 mars, alltså kommande helg. Årets säsong är ovanligt lång och för första gången på 50 år avslutas Formel 1 i december, den 1:e, i Abu Dhabi. 

 

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror att det här är helt rätt väg – ger bättre race med fler omkörningar.
167
101