Ny Volvo eller begagnad Tesla – här är redaktionens val

Överlägsen vinnare när testlaget får tycka till.

Hur mycket bil får du egentligen för strax över en halv miljon?

En hel del, visar det sig efter en snabb sökning på nätet, men frågan är om det är bäst att köpa nytt eller begagnat?

I den här artikeln får auto motor & sport-redaktionen välja mellan en helt fabriksny Volvo V90 Cross Country med dieselmotor, eller en begagnad Tesla Model S.

Hos Bilia i Kungsbacka hittar vi en välutrustad, ny V90 Cross Country D5 AWD Pro Edition med noll mil på mätaren för 539.900 kronor.

Här ingår både 19-tumsfälgar, aktivt chassi, Volvo On Call och teknikpaketet med navigationssystem, parkeringskamera bak och dynamiska LED-strålkastare.

Och V90 Cross Country är ju något av en testlagsfavorit med hög komfort, fina utrymmen, fantastisk interiör och en design som faller många i smaken.

Enligt ägarna själva som satt betyg på sin bil får Volvo V90 Cross Country bättre betyg än snittbilen för körglädje, ljudnivå, förarmiljö, baksäte, fjädringskomfort, utseende och kvalitetskänsla. Driftsäkerheten kunde vara högre men den har ändå förbättrats med åren – första årsmodellerna var sämre.

För ungefär samma pengar hittar vi en Tesla Model S 85 hos Fordonsbolaget norr om Stockholm (annonsen verkar dock inte finnas kvar). Den har rullat över 11.000 mil, men kanske gör inte det så mycket om bilen ändå kan uppdateras över nätet med ny mjukvara?

Just det här exemplaret har Autopilot, skinnklädsel, kolfiberdekor och navigationssystem, och självklart kan den laddas i Teslas egna Superchargerladdare.

Den är ljudlös och har ett – enligt många – coolare varumärke än Volvokombin.

Ägarna har generellt sett satt extremt höga betyg på Tesla Model S i vår begagnatdatabas. Ägarna älskar körglädjen, ljudnivån, de starka elmotorerna, den avskalade förarmiljön, det stora bagageutrymmet och designen. Men kvalitetskänsla och driftsäkerhet får betyg under snittbilens.


Så vad väljer redaktionen?

Joakim Dyredand, testredaktör: Oj oj, det var en riktigt smakfullt specad V90. En riktig drömvagn! Men jag är modig och känner på mig att 11.000 mil inte utgör något problem för en Model S. Dessutom kan den ha gratis snabbladdning, och batteriet har garanti. Övriga småfel fixar man lätt själv. Tänka sig, Tesla blir nog rena rama drömmen för alla hobbymekaniker (ironi).

Patrik Lundin, digital redaktör: Magen säger instinktivt: "Givet att ta den nya bilen." En snabbkalkyl visade att Teslan skulle kosta styvt en tusing mer i månaden att äga. Men då har jag inte räknat in kostnad för värdeminskning och bränsle för Volvon. Men allt det där spelar ändå ingen roll. Bilägande ska drivas av lust och jag lägger min halvmiljon på Teslan för att jag älskar att köra elbil.

Jens Trulsson, testredaktör: Det är först nyligen som begagnatpriserna på Tesla krupit under halvmiljonen. Inte för att det spelar någon roll om jag måste välja mellan en fossilbil och en elbil, men det är värt att notera. Restvärdesprognosen ser med andra ord bra ut.

Vidare finns det ingen körupplevelse som kan mäta sig med att glida runt på el. Framför allt inte en diesel, hur modern den än må vara. Och om jag för en gång skull ska vara praktisk så finns det fler rörliga delar som kan gå sönder på Volvon.

Och sluta snacka om räckvidd för det är ingen som springer runt med gummistövlar året om bara för att det regnar ibland.

John Eriksson, testredaktör: Jag skulle inte välja någon av dem. Jag lägger mycket hellre till en liten påse pengar och köper en ny Tesla Model 3 Long Range Dual Motor. Den är i princip fullsmetad med utrustning redan från start och med bonusrabatt landar man på ungefär samma pris som för de andra alternativen. En ny Trea skulle jag trivas allra bäst i.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag väljer mycket hellre en ny Volvo än en begagnad Tesla.
463
425