Så går VW-koncernen – här är modellerna som säljer bäst och sämst

Så går Volkswagenkoncernen – nya siffror avslöjar vinnarna och förlorarna.

Så går VW-koncernen – här är modellerna som säljer bäst och sämst

Dieselskandalen verkar inte ha satt så djupa spår i Volkswagenkoncernens ekonomi som vissa kanske hade gissat.

Jättekoncernen har precis släppt en rapport om hur förra året gick. Här bjuder vi på en sammanfattning.

Märke för märke

Det var framför allt en utmaning som hindrade Volkswagen från att göra ett ännu bättre resultat under 2018, och det var WLTP. Den nya och strängare körcykeln ställde till enorma problem för VW-koncernens krångliga modellutbud med en mängd olika varianter, motorer och versioner.

Många av dessa kombinationer ska nu rensas bort och hela koncernen ska renodla modellutbudet. Ett tecken på det kom så sent som igår när vi skrev om att Audi TT läggs ned.

Vi vet sedan tidigare att Volkswagen har lätt för att lansera nya modellvarianter med teknik som redan finns "på hyllan" – det är en av fördelarna med att använda gemensamma plattformar. Men VW kan lika snabbt lägga ned en modell som inte säljer tillräckligt bra.

Volkswagen

Vi som bor i Europa kanske tror att Golf är världens mest sålda Volkswagen. Men så är det inte – i år har faktiskt suven Tiguan kört om Golf globalt sett. Först på femte plats kommer storsäljaren Passat som i de här siffrorna slås ihop med kinesiska syskonmodellen Magotan.

Lilla suven T-Roc säljer bra medan familjebussarna Touran och Sharan har det riktigt kämpigt.

Audi

Siffrorna för Audi förändrades inte mycket mellan 2017 och 2018. A4 ligger i topp medan Q3 stod för en ganska stor minskning, men det berodde på att modellen byttes ut mot en ny generation ganska sent under 2018. Nischmodellerna R8 och TT har det kämpigt.

Porsche

Det är intressant att fler än sex av tio sålda Porschar är suvar. Macan och Cayenne är överlägsna i toppen av statistiken medan 911, Panamera och 718 snarare är att betrakta som nischmodeller i jämförelse.

Skoda

Seat

Bentley

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Om jag skulle byta bil idag skulle det mycket väl kunna bli något från VW-koncernen.
120
32