Audichefen: Därför blir dieselmotorn kvar ett tag till

Men öppnar också för en annan teknisk lösning för långdistansförarna.
Annons

Det visades upp flera viktiga laddbilsnyheter i Volkswagenkoncernens montrar på Genèvesalongen. Hos Audi var det nya kompaktelsuven Q4 e-tron som var viktigast, och det är ingen tvekan om att Audi skruvat upp elbilstakten det senaste året.

Men det är inte enda spåret för VW-koncernens premiummärke. Hans-Joachim Rothenpieler, som är styrelseledamot med ansvar för utveckling, säger att Audi jobbar hårt med att utveckla bränslecellsbilar.

”Vi jobbar hårt med bränslecellen. Det är ett riktigt alternativ för dagens dieselbilsförare”, säger han i en intervju med schweiziska Neue Zürcher Zeitung.

Öppnar för vätgashybrider

Han öppnar också för att kombinera batterieldrift med bränslecellsteknik för att skapa en hybrid mellan batterielbil och vätgasbil.

”För en långfärdsbil tror jag vi kommer ha en kombination av batterier och bränsleceller i framtiden. Det blir ersättaren till förbränningsmotorn”, säger Hans-Joachim Rothenpieler, men påpekar också att dagens lagstiftning och infrastruktur kring vätgasbilarna är för dålig och att helt batterieldrivna bilar är bättre i stadstrafik.

Bränslecellstekniken är väldigt kontroversiell i elbilsvärlden: vissa hyllar tekniken medan andra avskriver den som helt onödig och ineffektiv. Toyota tillhör de största förespråkarna, och i en undersökning gjord av konsultföretaget KPMG visade det sig att tre av fyra chefer inom bilbranschen tror att bränslecellsbilar – inte batterielbilar – är framtiden.

Audichefen: Därför blir dieselmotorn kvar ett tag till
Audis konceptbil h-tron visar att märket har planer på bränslecellsmodeller.

Visat upp konceptbil

Även Audi har ”doppat tårna” i utveckling av bränslecellsbilar och visat upp flera konceptbilar, till exempel Audi h-tron, som är en direkt konkurrent till Mercedes kommande vätgassuv

Men det verkar finnas interna stridigheter: enligt VW-koncernchefen Herbert Diess riskerar vätgasbilarna att försena omställningen till eldrift, medan Audichefen Bram Schot istället hyllar tekniken.

Dieselmotorn kvar ett tag till

Något helt eldrivet märke blir dock inte Audi på länge, om vi får tro Hans-Joachim Rothenpieler. Han säger att förbränningsmotorn kommer behövas ett tag till.

”Som det ser ut nu är det inte bestämt, och det kommer inte förändras så snabbt i framtiden. Vi behöver fortfarande dieselmotorn för förare som åker långt”, säger han till NZZ.

Annons
Annons
Rulla till toppen