Ford skär bort 5.000 anställda i Tyskland

Fords europeiska verksamhet har redovisat röda siffror under flera år och nu inleds ett omfattande sparpaket. I Tyskland ska 5.000 tjänster bort, vilket främst ska...
Annons

Fords europeiska verksamhet har redovisat röda siffror under flera år och nu inleds ett omfattande sparpaket. I Tyskland ska 5.000 tjänster bort, vilket främst ska åstadkommas med frivilliga avgångar och uppsägning av visstidsanställda.

I Tyskland har Ford cirka 25.000 anställda och två fabriker, i Saarlouis och Köln. Även i Storbritannien ska besparingar genomföras men där finns inga besked ännu om hur många som berörs.

Det övergripande målet är att skapa en vinstmarginal i Europa på cirka sex procent. Idag är lönsamheten i Europa negativ, kring –3 procent.

Ford C-Max tillverkas i Saarlouis och den väntas inte få någon fortsättning när nuvarande modell når slutet av sin livscykel. Men det kan även bli aktuellt med fler nedlagda modeller. 

Globalt fortsätter Ford att minska antalet ”plattformar”, den tekniska bygglåda som används som grund för en eller flera modeller. När Alan Mulally tog över som koncernchef 2006 hade Ford 17 plattformar, de är nu nere i elva men målet är att komma ned i endast fem plattformar.

Med fem plattformar kan Ford bygga småbilar (Ka), kompaktbilar och mindre suvar (Focus, Ecosport), suvar och större sedaner (Explorer, Mustang, bakhjulsdrivna eller 4WD), elbilar och fullstora pickuper (F-serien).

Ford Europe sysselsätter sammanlagt 53.000 personer och verksamheten omfattar 15 fabriker för bil- och komponentproduktion.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen