Citroën: "Politikerna och debatten har dödat dieselmotorn"

Ska fortsätta bygga dieselmotorer – men inte utveckla några nya.

Citroën: "Politikerna och debatten har dödat dieselmotorn"
Linda Jackson, vd för Citroën, säger att utvecklingen av nya dieselmotorer är stoppad.

Det är ingen tvekan om att dagens elbilar är förlustaffärer – åtminstone inte om vi får tro Citroënchefen Linda Jackson. Vi intervjuar henne i Citroëns monter på bilsalongen i Genève.

• Hur ser du på dieselmotorer?

"Dieselmotorn kommer dö, när vet jag inte. Men politikerna och kväveoxiddebatten har dödat den. Vi kommer fortsätta bygga dieselmotorer, men utvecklingen stoppas."

• Men dieselmotorer har lägre koldioxidutsläpp än bensinmotorer?

"Det är en märklig värld vi lever i. När företagsbilarna blir bensinbilar dör dieseln."

• Vad anser du om elbilar?

"Det är lösningen, men mitt problem är att kunderna inte kommer ha råd att köpa dem. Och kommer infrastrukturen finnas, så man kan leva med dem? Antingen tar vi ut merkostnaden på 100.000 till 150.000 kronor, och ingen har råd med dem, eller så tar vi ut vad de kostar och går i konkurs."

• Vilka är dina tips för en chef?

"Att få med sig alla på resan, sedan att släppa dem fria och inte detaljstyra. Eget ansvar är viktigt. Och att ha roligt!"

Citroëns minimalistiskt prispressade framtidskoncept Ami One. En eldriven citybil som man ska kunna hyra likt en elscooter, eller köpa.