10 senaste testvinnarna – här är de bästa bilarna just nu

Premium Modellerna som får toppbetyg i våra tester.

10 senaste testvinnarna – här är de bästa bilarna just nu

Biltesterna är det viktigaste vi publicerar – i våra testmoment avslöjas både styrkor och svagheter på alla bilar. Våra tester består av många olika delar som vägs samman till ett betyg.

Här har vi samlat ihop de tio senaste testernas vinnare för att du enkelt ska kunna skaffa en överblick över vilka som är de bästa bilmodellerna just nu.

Du kan också läsa om förra årets bästa bilar enligt testlagetoch är du nyfiken på exakt hur vi testar bilar förklarar vi det här.

Volvo V90 T8 Twin Engine

Volvo V90 vinner vårt senaste laddhybridtest med en hårsmån. Den är rymligare och mjukare att åka än V60. Fin och mjuk komfort. Bra utrymmen och stark drivlina. Minus för att den är dyr att äga och för att driftsäkerheten kunde vara bättre.

Bilen vann även mot eldrivna Tesla Model S och Jaguar I-Pace i ett tidigare test. Där hade den lägst ägandekostnad, hög säkerhet, fin komfort, goda utrymmen och smidig hybriddrivlina.

Kia e-Niro

i vårt test av de tre "Nirosyskonen" – hybrid, laddhybrid och helt eldriven – står den helt eldrivna e-Niro som segrare med ett högt testbetyg. Mjuk fjädring, tyst i kupén, stort bagage och fantastiskt fin drivlina ger pluspoäng. Betyget hade blivit ännu högre med bättre sittposition och utrymmen.

Hyundai Santa Fé

När det gäller stora suvar med plats för sju finns det gott om alternativ som är ordentligt mycket billigare än Volvo XC90. Testvinnare blev Hyundai Santa Fé och Peugeot 5008 SUV, men här tar vi ut Hyundaien som totalsegrare eftersom alla i testlaget valde den som personlig favorit. Enorma utrymmen och fin att köra. Men den är inte så billig att äga.

Volkswagen Passat GTE

I vårt test av de tre Passatsyskonen slår laddhybriden GTE ut bensinaren TSI och dieseln TDI. Härlig drivlina och fjädringskomfort. Mycket karisma som laddhybrid. Men väntetiden är för lång – VW kan inte leverera bilar tillräckligt snabbt.

Volvo XC90 D5 AWD

Volvo slår ut Audi Q8, BMW X5 och Volkswagen Touareg – tre helt nyutvecklade tyska utmanare – med suven XC90. Men då väger ekonomin ganska tungt. Toppbetyg även för säkerhet, utrymmen och flexibilitet. Värdesätter du istället design och varumärke är tyskarna bättre. XC90 är heller inte roligast i testet att köra.

Volkswagen e-Golf

När vi jämförde tre bensinbilar i Golfklassen mot eldrivna e-Golf och kompaktsuven Hyundai Kona Electric står e-Golf som segrare med högst betyg. Den är sagolikt smidig att köra till vardags, men också rolig när vägen svänger. Räckvidden är dock för kort jämfört med modernare elbilar.

BMW 5-serie och Mercedes E-klass

Nya generationen Audi A6 Avant kom överraskande sist i vårt senaste kombitest. Istället är det BMW och Mercedes som tar hem segern på delad förstaplats. BMW får beröm för design, vill ha-känsla och säkerhet medan den är dyr att köpa, och vi saknar ett laddhybridalternativ som kombi. Mercedes har enormt bagageutrymme men inget vidare baksäte.

Volkswagen T-Roc

Volkswagens nya kompaktsuv med det lite underliga namnet T-Roc är bäst i klassen, enligt vårt senaste test, och den slår ut samtliga konkurrenter. En väldigt genomtänkt och bekväm liten suv som vi inte hittar en riktigt svag punkt på.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé

Modellen med ett av bilvärldens längsta namn just nu vann vårt test av prestandasuvar mot Alfa Romeo Stelvio och Porsche Macan. Mercedesen bjöd på mest lättillgängliga prestanda, och även om den är trång kombinerar den vardagsegenskaper med grymma prestanda på bäst sätt.