BMW: ”Målet är 10 mil för laddhybrider och 70 mil för elbilar”

BMW var tidigt ute med lilla elbilen i3, som inte delar många komponenter med de andra modellerna i programmet – en dyr satsning, alltså. Nu...
Annons

BMW var tidigt ute med lilla elbilen i3, som inte delar många komponenter med de andra modellerna i programmet – en dyr satsning, alltså. Nu är nästa generation elbilar under utveckling hos BMW och där ingår till exempel suven iX3 som baseras på vanliga X3.

Vi träffade Andreas Aumann, chef för BMW:s i-satsning, på bilsalongen i Genève.

• Vilken är den optimala körsträckan för en laddhybrid och en elbil?

”Målet är tio mil för en laddhybrid och 70 mil för en elbil.”

BMW:
Andreas Aumann är chef för BMW:s i-satsning.

• BMW iX3 kommer först 2020. Varför?

”Vi är störst i Europa på laddbara bilar, trots att vi är ett premiummärke. Vi startade med i3 där det är viktigast, i städer, med mindre batteripaket. Snart kommer den eldrivna Minin. Bilarna måste vara hållbara totalt sett. Det blir även iX3.

• Hur är livslängden för batterierna?

”De lever hela bilens livslängd, över 15 år. Sedan fortsätter de som stationära batterier.”

• Varför tillverkar ni inte egna batterier?

”Vi beställer receptet och förpackar själva. Men med nästa generation, solid state-batterierna, kommer vi bygga själva.”

Annons
Annons
Rulla till toppen