Renault vill gå samman med Nissan – sedan köpa Fiat/Chrysler

Stämmer ryktena väntas stora sammanslagningar under de närmaste åren. Fiat, Jeep, Alfa, Ferrari, Chrysler och Maserati kan hamna hos sammanslagna Renault/Nissan.

Renault vill gå samman med Nissan – sedan köpa Fiat/Chrysler
Renault vill konsolidera och dela framtida utvecklingskostnader mellan fler varumärken.

Renaults tidigare ledare Carlos Ghosn arbetade i flera år för ett sammangående med Nissan. De idéerna var dock inte populära och förra hösten häktades Ghosn av japanska åklagare, misstänkt för ekonomiska brott.

Carlos Ghosn avgick och blev friad mot borgen. Men den nya ledningen för Renault – med Thierry Bolloré som vd och Jean-Dominique Senard som styrelseordförande – vill fortsätta sammanslagningen av Renault och Nissan. Enligt uppgifter i brittiska Financial Times vill Renault att förhandlingarna med Nissan återupptas inom tolv månader.

När Renault och Nissan fusionerats till ett företag väntar nästa steg: att köpa upp en annan bilkoncern. Financial Times pekar ut FCA – alltså Fiat Chrysler Automobiles – som det tilltänkta och mest önskade företaget för Renault/Nissan.

John Elkann, som leder ägarfamiljen Agnellis FCA-verksamhet, sålde förra året ut komponentleverantören Magneti Marelli. Enligt de rykten som surrar i bilindustrin är John Elkann också på jakt efter en köpare av övriga varumärken i FCA. Motivet är att bilindustrin länge brottats med låg lönsamhet och får det ännu tuffare i framtiden när bilarna ska elektrifieras och få autonoma funktioner.

Skulle Renault och Nissan fusioneras ihop, kanske även tillsammans med Mitsubishi, och sedan köpa upp FCA innebär det en årlig bilproduktion på sammanlagt över 15 miljoner bilar. Det skulle göra koncernen klart störst inom bilindustrin, före jättarna Volkswagen och Toyota som båda producerar runt 10 miljoner bilar per år.

En av de stora fördelarna med ett uppköp av FCA är att Renault då får tillgång till hela Chryslers och Jeeps återförsäljarnät i Nordamerika. Ska Renault återvända till USA behövs det etablerade bilhandlare, förutom de Nissan-återförsäljare som redan finns.

Det som kan komplicera affären är att även PSA (med Peugeot, Citroën, DS och Opel) är intresserade av FCA, med precis samma motiv.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är övertygad om att nya sammanslagningar är enda möjligheten för bilindustrin att möta framtidens utmaningar.
39
38