Fel pris på bilen – nu fälls bilfirman

PREMIUM Att uppge fel pris kan stå en bilfirma dyrt. Det kan räknas som ett fel på bilen – och nu får en bilfirma i Göteborg bakläxa av Allmänna reklamationsnämnden för att ha försökt komma undan missen.
Annons

En ny Jaguar XF Sportbrake för 279.900 kronor lät som ett riktigt bra pris, tyckte en bilköpare från Växjö som slog till hos en bilhandlare i Mölndal.

Men någon bil levererades inte. Det visade sig att priset var fel, men bilfirman hade redan bekräftat det låga priset både per telefon och i skriftligt. Köparen har nu anmält bilfirman till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Bilfirman tycker sig inte ha någon skyldighet att sälja bilen till det avtalade priset, eftersom det var felaktigt. Bilfirman hävdar att en annons inte är ett bindande anbud – det handlade om ett erbjudande, inte om en offert, men som tyvärr skickades med en offertmall av en nyanställd säljare.

Köparen skriver i anmälan att han inte förstod att priset var felaktigt, och han vill att affären genomförs som planerat – till priset som avtalats. Men bilfirman hävdar att köparen ”under alla omständigheter måste ha insett att det angivna felaktiga priset var ett misstag” och han handlade därmed i ond tro.

Nu har beskedet från ARN kommit och enligt nämnden är det ingen tvekan om att det finns ett avtal mellan köparen och säljaren. Bilfirman har heller inte lyckats bevisa att priset är så uppenbart felaktigt, och ska därför leverera bilen för 279.900 kronor.

Om bilfirman inte följer rekommendationen hamnar den på Råd & Röns så kallade Svarta lista.

Uppdatering 1/4: Hedin Bil har meddelat köparen att de avser följa ARN:s rekommendation och har enligt bilköparen agerat bra.

Annons
Annons
Rulla till toppen