Nya megabilen Koenigsegg Jesko är imponerande på alla sätt – och redan slutsåld. Men hur har Christian von Koenigsegg och hans ingenjörer gått till väga för att uppnå 1.600 hk och 1.500 Nm i Jesko?
Jason Fenske på videokanalen Engineering Explained har grävt ner sig i alla detaljer kring den uppgraderade V8:an på 5,0 liter. En intressant detalj – som gynnar både toppeffekt och avgasutsläpp – är att V8:an har inte mindre än tre bränslespridare per cylinder i insugsrören. Insugsportarna har ändrats för att skapa ”Tumble Flow”, även det för att förbättra förbränningen.
En tredje detalj som Jason Fenske tar upp är det faktum att Jeskos V8:a har en ”flat vevaxel”, vilket möjliggör högre toppeffekt och högre varvtal innan varvtalsgränsen nås. De jättelika turboaggregaten skulle i normalfallet ge en dålig gasrespons, men det fixar Koenigsegg med komprimerad luft som trycks in i avgasturbinen – inte helt olikt Power Pulse som Volvo använder på D5-dieselmotorerna.