Dieseluppdateringen gav högre förbrukning – klassas inte som fel på bilen

Premium Audi- och Volkswagenägare får räkna med högre förbrukning efter dieseluppdateringen, enligt ett nytt beslut från Allmänna reklamationsnämnden – det är nämligen svårt att bevisa ett köprättsligt fel på bilen. Och verkstaden får inte ta bort uppdateringen när den väl är installerad.

Dieseluppdateringen gav högre förbrukning – klassas inte som fel på bilen

Det är mer än tre år sedan Volkswagens dieselfusk avslöjades, och på flera håll i världen driver förbannade ägare rättsprocesser mot jättekoncernen.

Vi har tidigare skrivit om hur svenska Volkswagen inte tänker betala någon ersättning till köpare som har en "fuskbil", men i USA är läget helt annorlunda och där får köparna generösa skadestånd.

En svensk Audiägare har anmält återförsäljaren Lecab Bil i Karlstad till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ersättning – men han fick avslag.

"Totalt osäljbar", enligt ägaren

I april 2018 fick han ny mjukvara installerad i sin Audi hos Lecab, men märkte direkt att bilen drog mer bränsle än tidigare oavsett väderlek och däck, något även vi rapporterat om. "Den är nu mer miljöfarlig, kostar mer i bränsle och är totalt osäljbar", står det i anmälarens text till ARN.

Svaret från Lecab går ut på att bilen är uppdaterad helt enligt Audis anvisningar och med originalmjukvara som godkänts av tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen.

Något fel på bilen är det alltså inte enligt Lecab och det går heller inte att ta bort uppdateringen, enligt en överenskommelse mellan Audi och Transportstyrelsen.

Att bilen drar mer bränsle kan bero på bredare däck, att bilen rullat över 28.000 mil vid testtillfället och att luftkonditioneringen gick på högvarv under den varma sommaren, enligt Lecab.

Köparen måste bevisa fel

I det här fallet ligger det på bilägaren att bevisa att det finns ett köprättsligt fel och här har det funnits "betydande svårigheter att säkra bevisning och därmed bevisa att det föreligger ett fel", skriver ARN i sitt beslut.

Inte ens med lågt ställda beviskrav tycker ARN att Lecab ska behöva betala ersättning för mjukvaruuppdateringen till bilägaren.

"Det är därmed inte bevisat att Lecab brustit i kravet på fackmässighet eller att tjänsten är felaktig av någon annan anledning", skriver ARN som avslår bilägarens krav.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är helt okej att bilen drar mer bränsle efter dieseluppdateringen.
13
57