Volkswagen blåser nytt liv i Golf R 400 – ska utmana Mercedes-AMG A 45

Den sportiga "super-Golfen" med 400 hk blev struken ur planeringen efter dieselgate 2015. Men nu finns det nytt hopp.

Volkswagen blåser nytt liv i Golf R 400 – ska utmana Mercedes-AMG A 45
Så här såg det ut förra gången VW skissade på en "super-Golf". Kanske blir modellen verklighet, trots allt.

Hästkraftskriget i den kompakta GTI-klassen har hittills dominerats av Audi RS 3 (400 hk, 0–100 4,1 sekund) och Mercedes-AMG A 45 4Matic (381 hk, 0–100 4,2 sekund).

Den tvekampen blir sannolikt ännu tuffare, då Mercedes snart lanserar en ny generation A 45 4Matic. Det ryktas om en bit över 400 hk i toppeffekt, sannolikt kring 420 hk. Den bilen förekom för övrigt i en julfilm.

Volkswagen var på väg in i denna exklusiva skara, det kommer nog alla minnesgoda läsare ihåg. Konceptbilen Golf R 400 presenterades på våren 2014, på Beijing Auto Show i Kina. Ett år senare bekräftade motorchefen Heinz-Jakob Neusser att Golf R 400 skulle byggas. Men ett halvår senare briserade avgasskandalen dieselgate och många projekt stoppades i en omfattande besparingskampanj.

Men enligt brittiska Autocar har Volkswagen återigen blåst liv i Golf R 400 – eller som vissa bedömare tror: "Golf R Plus". Den nya "super-Golfen" ska vara en del av den åttonde generationen Golf som börjar lanseras i slutet av 2019. Den fyrhjulsdrivna Golf R med cirka 320 hk återuppstår under 2020 och därefter är det sannolikt tid att presentera Golf R 400. Den nya sportmodellen utvecklas hos VW:s utvecklingscenter i Braunschweig.

Den fyrcylindriga 2,0-liters turbon i nuvarande Golf R är den beprövade EA888-motorn. I nästa Golf R höjs sannolikt effekten till runt 320 hk, men då har ingenjörerna också tagit höjd för en "toppmodell" med effekt runt 400 hk. Golf R Plus (Golf R 400) kan då komma ner under det magiska strecket och klara 0–100 km/h på 3,9 sekunder, med en toppfart runt 280 km/h.

Det här är konceptbilen Golf R 400, som visades på våren 2014. Den baserades på sjunde generationen Golf men sportmodellen blev i efterdyningarna av dieselgate.

Nästa generation Golf får inget utförande med tre dörrar, alla blir 5-dörrars halvkombi eller Sportcombi.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Bland de tre modellerna så hade jag absolut valt Golf R 400!
101
25