Hästkraftskriget i den kompakta GTI-klassen har hittills dominerats av Audi RS 3 (400 hk, 0–100 4,1 sekund) och Mercedes-AMG A 45 4Matic (381 hk, 0–100 4,2 sekund).
Den tvekampen blir sannolikt ännu tuffare, då Mercedes snart lanserar en ny generation A 45 4Matic. Det ryktas om en bit över 400 hk i toppeffekt, sannolikt kring 420 hk. Den bilen förekom för övrigt i en julfilm.
Volkswagen var på väg in i denna exklusiva skara, det kommer nog alla minnesgoda läsare ihåg. Konceptbilen Golf R 400 presenterades på våren 2014, på Beijing Auto Show i Kina. Ett år senare bekräftade motorchefen Heinz-Jakob Neusser att Golf R 400 skulle byggas. Men ett halvår senare briserade avgasskandalen dieselgate och många projekt stoppades i en omfattande besparingskampanj.
Men enligt brittiska Autocar har Volkswagen återigen blåst liv i Golf R 400 – eller som vissa bedömare tror: ”Golf R Plus”. Den nya ”super-Golfen” ska vara en del av den åttonde generationen Golf som börjar lanseras i slutet av 2019. Den fyrhjulsdrivna Golf R med cirka 320 hk återuppstår under 2020 och därefter är det sannolikt tid att presentera Golf R 400. Den nya sportmodellen utvecklas hos VW:s utvecklingscenter i Braunschweig.
Den fyrcylindriga 2,0-liters turbon i nuvarande Golf R är den beprövade EA888-motorn. I nästa Golf R höjs sannolikt effekten till runt 320 hk, men då har ingenjörerna också tagit höjd för en ”toppmodell” med effekt runt 400 hk. Golf R Plus (Golf R 400) kan då komma ner under det magiska strecket och klara 0–100 km/h på 3,9 sekunder, med en toppfart runt 280 km/h.