Här är bilmärket som nästan klarar nya utsläppsreglerna redan nu

Volvo är med bland "värstingarna" med störst skillnad mellan verkliga utsläpp och EU:s nya utsläppsmål.
Annons

Bilanalytikerna på Jato Dynamics har sammanställt en lista över hur biltillverkare som bygger fler än 300.000 bilar om året ligger till utsläppsmässigt när det gäller koldioxidutsläpp, med siffror från förra året.

Det visar sig att ingen av biltillverkarna idag når EU:s kommande koldioxidgräns på 95 gram per kilometer – men den ska heller inte införas förrän 2021.

Allra bäst till ligger Toyota som idag har ett koldioxidsnitt på 101 gram per kilometer, mycket tack vare hybridmodellerna.

Fiat/Chrysler ligger ganska illa till men ska nu betala miljardbelopp till Tesla för att skapa en så kallad ”utsläppspool” för att på så sätt kunna räkna in Teslas nollutsläppsbilar i sin egen vagnpark. Då kapas utsläppen, även om det alltså kostar koncernen enorma belopp.

Mercedesägaren Daimler ligger sämst till med ett koldioxidsnitt på 134 gram, och Volvo hamnar på näst sista plats med 130 gram. Även BMW och Mini har en bit kvar, trots att båda två satsat på laddbilar med lägre utsläpp.

Annons
Annons
Rulla till toppen