Audi S6 och S7 får 3,0 V6 TDI med 48V-teknik, 349 hk och 700 Nm

Övriga marknader får den vassa biturbon 2,9 TFSI V6 med 450 hk, samma som i Audi RS 4 Avant och RS 5 Coupé/Sportback. Är det utsläppskraven som spökar i Europa? Vilken motor skulle du föredra?

Audi S6 och S7 får 3,0 V6 TDI med 48V-teknik, 349 hk och 700 Nm

För ganska exakt ett år sedan lanserade Audi den nya sportversionen RS 5 Sportback, som komplement till Audi RS 4 Avant och RS 5 Coupé. Att de skulle följas av Audi S6 Sedan, S6 Avant och S7 Sportback var ingen vild gissning och nu får vi de första faktauppgifterna och bilderna.

Det som är något förbryllande är att Audi S6/S7 får 3,0 V6 TDI i Europa, medan andra marknader istället erbjuds 2,9 TSFI V6. Biturbo-bensinmotorn är ett samarbetsprojekt mellan Porsche och Audi. Toppeffekten anges till 450 hk och 600 Nm.

Vi européer får trösta oss med att TDI V6 ger 349 hk (257 kW) och ett imponerande vridmoment på 700 Nm mellan 2.500–3.100 rpm. Turbofördröjningen ska vara minimerad – obefintlig, hävdar Audi – med hjälp av en 48 volt elektrisk kompressor (elturbo) som har responstiden 250 millisekunder.

Dieselmotorn får också hjälp av Audis lätthybridsystem, "BAS" (belt-alternator-starter) och ett litiumjonbatteri på 10 Ah som lagrar bromsenergin. Vid acceleration kan BAS-enheten skjuta till 8 kW (11 hk) för att uppnå en acceleration 0–100 km/h på 5,0 sekunder för S6 Sedan respektive 5,1 sekund för S6 Avant och S7 Sportback.

Precis som på tidigare modeller som fått 48V BAS-enhet fungerar systemet även som startmotor, med ett mjukt ingrepp tack vare remdrift. Stopp/start-systemet kan slå av motorn vid inbromsning (22 km/h) och även hjälpa bilen att "segla", det vill säga frirulla, i upp till 40 sekunder. Lätthybridsystemet ger bränslebesparing "på riktigt", som Audi uttrycker det, och föraren kan förvänta sig en minskad förbrukning på runt 0,4 l/100 km.

Bränsleförbrukningen för Audi S6 Sedan ligger på 6,2–6,3 l/100 km enligt NEDC-korr, S6 Avant och S7 Sportback drar 6,5 l/100 km. CO2-utsläppen ligger mellan 164–171 g/km.

Standard på alla S6 och S7 modeller är förstås Audis fyrhjulsdrift quattro. Grundinställningen är 60 procent kraft bak och 40 fram. Men om det behövs kan 70 procent fördelas till framhjulen, respektive 85 procent bak.

En nyhet på S-modellerna är att det numera erbjuds luftfjädring som alternativ till sportdämparna. En annan nyhet är att keramiska bromsskivor finns som alternativ till stålskivorna, då sparar man nio kilo av ofjädrad vikt.

Audi S6 Sedan, S6 Avant och S7 Sportback ska börja levereras under sommaren 2019. Priserna i Europa börjar vid 76.500 euro för Audi S6 Sedan, 79.000 euro för S6 Avant och 82.750 euro för S7 Sportback.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag föredrar V6 TDI diesel framför bensinmotorerna!
60
99