Räddningstjänsten ”Brandweer Midden- en West-Brabant” i Nederländerna använder en drastisk metod att släcka bränder i elbilar och laddhybrider. Istället för att spola skum på brandhärden sänks hela bilen ner i en container med vatten – i 24 timmar.
Metoden resulterar förstås i en total förlust av hela bilen. Sannolikt är det bara en del yttre karossdelar, hjul och vissa mekaniska komponenter som kan återvinnas som begagnade reservdelar. All inredning, elektriska komponenter och elektronik blir förstörd av vattenbadet.
Räddningstjänsten motiverar sitt handlande med att elbilar (laddhybrider) behöver en lång period av släckning – vilket går att läsa i inläggen nedan från brandkårens Facebook-sida. Då innebär det också att man gör av med mycket av vatten, som kan vara kontaminerat av kemikalier från elektroniken i bilen. Inläggen nedan kommer från ”Brandweer Midden- en West-Brabant”:
Inlägg 25 mars:
”I morse började en elbil ryka i en utställningshall. Genom snabbt agerade från de anställda i garaget och brandkåren, så kördes bilen utanför. Eftersom det är en elbil, behövdes uppfinningsrika åtgärder. Bilen är nedsänkt i en container med vatten, för att släckning på det ’normala’ sättet med dessa bilar är svårt. Under de kommande 24 timmarna kommer bilen att finnas kvar i containern.”
Förtydligande inlägg 26 mars:
”Att släcka en elbil kräver mycket vatten under en längre tidsperiod, delvis för att brandhärden är svår att nå. Det är därför man har valt att sänka ned bilen i en container med vatten där bilen får befinna sig länge. Det finns alltid farliga ämnen som bildas vid en brand, och så är också fallet med en sådan här brand. Detta förorenade spillvatten tas sedan bort av ett specialiserat företag. Tillsammans med Brandweer Nederland och våra samarbetspartners fortsätter vi att förbereda oss för ny teknisk utveckling!”
Vad tycker ni läsare? Är det här rätt metod att släcka en elbil eller laddhybrid som brinner? Visa vad du tycker med gasa/bromsa nedan.