Svindyrt fel på suven – nu får bilägaren 38.000 i ersättning

Bilfirman försökte slingra sig om garantin.

Svindyrt fel på suven – nu får bilägaren 38.000 i ersättning

Det dröjde bara 400 mil innan den Porsche Cayenne som en bilköpare slog till på i mars 2018 började rycka och hacka.

Efter en kontroll hos en auktoriserad Porscheverkstad i Stockholm (som inte sålt bilen – det gjorde en annan firma) visade det sig att bilen hade ett fel på fördelningslådan som kunde repareras för över 38.000 kronor.

Bilköparen ringde till återförsäljaren som sålt bilen, som i sin tur hänvisade till garantin som bilen hade och som sköttes av ett tredje företag – men de ville inte stå för kostnaden, eftersom just fördelningslådan enligt garantifirman inte faller inom garantin.

Bilköparen valde att anmäla återförsäljaren till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som nu levererat sitt besked.

ARN skriver att garantin ska omfatta "alla elektriska och mekaniska komponenter med de undantag som finns angivna i villkoren", men där står det inte något om att fördelningslådan inte skulle ingå.

ARN tycker också att det är återförsäljaren som är garantigivare, inte företaget som sköter själva administrationen av garantin. Och eftersom bilfirman inte erbjudit sig att reparera felet får bilköparen rätt att reparera det på en annan verkstad.

Kostnaden uppgick alltså till över 38.000 kronor, och det blir nu bilfirman skyldig att betala – om de inte vill hamna på Råd & Röns så kallade "Svarta lista".

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har köpt en bil som blev riktigt dyr att reparera.
73
121