Volvobilar varnar varandra för halka – nu i hela Europa

Volvobilar varnar varandra för halka – nu i hela Europa

Volvos säkerhetssystem "Hazard Light Alert" och "Slippery Road Alert" har funnits 90-serien (XC90, V90 och S90) i Sverige och Norge sedan 2016. Volvobilar anslutna till molntjänsten kan varna varandra om halt väglag, olyckor eller andra faror. Detta system blir från och med nästa vecka tillgängligt för Volvoförare i hela Europa.

Systemet blir också standard på alla Volvo-modeller från och med modellår 2020, och kan dessutom eftermonteras på alla Volvobilar som är byggda på SPA- eller CMA-plattformarna – det vill säga från modellår 2016.

"Att dela säkerhetsdata mellan bilar kan bidra till att förhindra olyckor. Volvo-ägare bidrar direkt till göra vägarna säkrare för andra förare som aktiverar funktionen, samtidigt som de kan ta del av tidiga varningar om potentiellt farliga förhållanden som väntar längre fram på vägen", säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre.

Med denna Europalansering uppmanar Volvo andra tillverkare att ansluta sig till nätverket. Volvo menar att det skulle höja den totala trafiksäkerheten avsevärt.

"Ju fler fordon vi har som delar säkerhetsdata i realtid, desto säkrare blir våra vägar. Vi hoppas kunna etablera fler samarbeten med partners som delar vårt engagemang för säkerhet", säger Malin Ekholm.

"Hazard Light Alert" fungerar på så sätt att när en Volvobil som är ansluten till tjänsten slår igång sin varningsblinkers skickas en varning ut till andra anslutna Volvobilar i närheten. Detta kan vara användbart om det skett en olycka i ett back-krön eller en skymd kurva.

"Slippery Road Alert" som varnar för hala vägbanor ger föraren bättre kunskap om vägen framför genom att anonymt samla in data från bilar länge fram på vägen. Systemet kan också varna andra förare som närmar sig ett halt vägavsnitt.

"Slippery Road Alert"

"Slippery Road Alert"

"Hazard Light Alert"

"Hazard Light Alert"

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Fler tillverkare borde ansluta sig till detta system.
65
7