Film: Så byggs Koenigsegg Jesko – se Christian berätta om sin nya megacar

Brittiska Top Gear har besökt Koenigsegg i Ängelholm och det är en film du inte vill missa. Priset för en Jesko börjar vid 26 miljoner kronor – klart prisvärt inser man efter att ha sett Christian von Koenigsegg berätta om alla detaljer.

Film: Så byggs Koenigsegg Jesko – se Christian berätta om sin nya megacar
Det här är veckan innan världspremiären på Genèvesalongen, mycket arbete återstår.

Jack Rix, en av redaktörerna på brittiska Top Gear, har besökt Koenigsegg Automotive i Ängelholm. Besöket skedde veckan innan premiärvisningen av nya megabilen Jesko på Genèvesalongen.

Christian von Koenigsegg är en pedagogisk talang när det gäller att berätta om alla detaljer kring Jesko. Vi får bland annat reda på att priset för en Koenigsegg Jesko börjar vid 2,8 miljoner dollar, alltså 26 miljoner kronor. Men det är med betoning på "börjar" eftersom de flesta kunder väljer till utrustning och specialdetaljer.

Ett sådant tillval är kolfiberfälgar som kostar 65.000 dollar för ett set. Mycket pengar men lättare att förstå när man vet att varje fälg tar cirka 50 timmar att tillverka. Resultatet är en mycket lätt och stark konstruktion. Så lätt att däcken faktiskt är dubbelt så tunga som fälgarna.

Att en Koenigsegg Jesko kostar så mycket beror på att den kräver väldigt många arbetstimmar, liksom dyrbara komponenter. Bara att måla en Jesko tar cirka 600–800 timmar. Då får man nio lager av färg med mellanslipning av alla skikt.

Efter lackering krävs det ytterligare 200 arbetstimmar för att polera alla ytor. I runda slängar 1.000 arbetstimmar bara för lack och polering. Ta fram miniräknaren och lägg till tre nollor på det pris som din bilverkstad brukar ta för en arbetstimme – sen börjar man förstå. Jesko är kanske prisvärd, trots allt?

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Japp, efter att ha sett filmen så anser jag att en Koenigsegg Jesko är prisvärd!
50
12