”Många nya Euro 6-bilar är väldigt, väldigt skitiga”

Tillverkarna hävdar att Euro 6-bilar är rena. "Det är inte sant", enligt utsläppsexperten, som föredrar bensin framför diesel om du främst kör i stadstrafik.

”Många nya Euro 6-bilar är väldigt, väldigt skitiga”

Vi tittar närmare på dieselbilarnas framtid i en serie artiklar under den här veckan. Vi har till exempel granskat dieselbilarnas sju viktigaste utmaningar och kommit fram till att bara två av dem är lösta.

Nick Molden, som är vd för Emissions Analytics, säger att det fortfarande säljs väldigt många skitiga bilar.

• Är moderna dieselbilar rena?

"Majoriteten av dieselbilarna som nu säljs är väldigt rena, och ett par av dem är renare än nya bensinbilar när det gäller kväveoxidutläpp. Dessutom har dieselbilar släppt ut mindre mängd partiklar än bensinbilar sedan många år tillbaka."

• Är dieselbilen ett bättre alternativ än bensinmotorn?

"Så länge dieselmotorn är en av de verkligt rena modellerna kan man argumentera för att det är ett bättre alternativ än bensinmotorn. Dieselns nackdel är att den är mycket dyrare att bygga. Dieselmotorn har fortfarande problem med att rena sina avgaser när den är kall. Med det sagt: om dina körningar primärt är i en stad är troligtvis en bensinmotor ett bättre alternativ."

• Vad kostar avgasreningen i en modern bil?

"Avgasreningen på en effektiv och ren diesel kostar idag biltillverkarna omkring 8.400 kronor i hårdvara per bil. Om nybilspriset på bilen då är omkring 150.000 kronor är det inte ekonomisk försvarbart att bygga den som en diesel."

20 milligram eller 600 – båda klarar Euro 6

• Är en diesel som klarar Euro 6-utsläppskraven ren?

"Det finns fortfarande bilar ute till nybilsförsäljning som släpper ut tio gånger mer kväveoxider än lagen godkänner. Om du köper en ny dieselbil idag kan du köpa en bil som släpper ut 20 milligram, men du kan också köpa en som släpper ut 600 milligram på samma sträcka. Båda säljs som Euro 6."

"Industrin säger: Om du köper en Euro 6-bil är den väldigt ren. Det är inte sant. Det finns många Euro 6-bilar som är väldigt, väldigt skitiga. För en konsument är det inte tillräckligt att se att bilen är klassad som Euro 6. Det betyder ingenting. Konsumenten behöver se Euro 6d-Temp och det är väldigt svårt att hitta."

• När kommer alla bilar vara rena?

"Vi har fortfarande många modeller som är väldigt skitiga ute till försäljning, och de kommer inte försvinna förrän i september 2019 när de nya avgaskraven gäller samtliga bilar."

• Hur ser du på dieselmotorns framtid?

"Dieseltekniken är den enda massproducerade tekniken för den breda skaran som faktiskt har ett lågt koldioxidutsläpp. Vi behöver den för att köpa tid tills elbilstekniken anpassats till den normala konsumenten. Vi kommer inte nå utsläppsmålen utan elektrifiering, men elbilar är fortfarande för dyrt och komplicerat för den breda skaran. Istället byter vi ut våra dieselbilar mot bensinbilar, vilket ytterligare ökar på utsläppen."