Skräckräkningen för krockade drömbilen: Över en halv miljon

Premium Bilfirmans svar enligt köparen: Slå sönder den med hammare och ta det med försäkringsbolaget.

Skräckräkningen för krockade drömbilen: Över en halv miljon
Bilen på bilden har inget med det specifika fallet i artikeln att göra. Foto: James Holm

Bara några dagar efter köpet av en BMW M3 insåg den nyblivna ägaren att något var fel. Den gick oroligt på vägen och frambromsarna vibrerade.

Vid en närmare kontroll hos BMW visade det sig att bilen varit krockad och dåligt reparerad, och det handlade enligt teknikerna om en ordentlig krock. BMW hävdade att bilen bör lämnas tillbaka eftersom den aldrig kommer ha samma väghållning som en okrockad originalbil, och enligt en extern expertfirma riskerade olyckan att skapa en dominoeffekt med en mängd nya fel eftersom karossen blivit sned.

Dessutom var det osäkert om alla krockkuddar fungerade på bilen, enligt BMW.

Svaret från bilfirman när ägaren klagade blev uppseendeväckande: slå sönder bilen med hammare och ta det med försäkringsbolaget. De kunde annars tänka sig att reparera inbytesbilen.

Räkningen för att byta kaross och reparera alla skador skulle gå på 505.817 kronor – och när själva bilen inte är värd mer än 370.000 kronor var det förstås inget alternativ.

Nu har bilfirman anmälts till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Bilfirmans svar är att de helst ser att köpet går tillbaka eftersom de hävdar att köparens inbytesbil har ett allvaligt fel i kopplingscylindern – något som inte stämmer, enligt köparen.

Nu har beslutet från ARN kommit. Bilfirman nekar inte till att detta räknas som ett fel på bilen, och enligt ARN är det ingen tvekan om att felet funnits när bilen såldes. Och eftersom felet är så allvarligt får köparen rätt att häva köpet.

Om bilfirman inte följer rekommendationen hamnar den på Råd & Röns så kallade Svarta lista.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har fått en riktigt hög reparationsräkning för bilen tidigare.
6
27