Volvo Cars försäljning ökar men vinsten sjunker kraftigt

Handelskriget mellan USA och Kina fortsätter att stöka till det för Volvo Cars. Nettovinsten blev 2,0 miljarder kronor, en minskning med 21,6 procent jämfört med samma kvartal förra året.
Annons

Volvos ursprungliga planer att kunna exportera/importera bilar mellan USA och Kina har slagits sönder av handelskriget och strafftullarna mellan länderna. Även om försäljningen och omsättningen fortsätter att öka för Volvo Cars minskar vinstmarginalen.

Under första kvartalet 2019 redovisar Volvo Cars en försäljningsökning med 9,4 procent till 161.320 bilar. Omsättningen ökade till 62,9 miljarder kronor, upp 10,7 procent jämfört med samma kvartal under fjolåret.

Vinsten minskade dock med 19,3 procent till 2,9 miljarder kronor och nettovinsten blev 2,0 miljarder kronor. Vinstmarginalen sjönk till 4,6 procent, jämfört med 6,4 procent under första kvartalet 2018. Volvos långsiktiga mål är att ha en vinstmarginal över 8 procent.

”Försäljningsökningen under första kvartalet är en spegling av Volvo Cars attraktiva produktportfölj,” säger Volvos Cars vd Håkan Samuelsson. ”Vi växte i alla tre regioner och intäkterna fortsatte att stiga snabbare än volymerna. Jämfört med förra året påverkades dock lönsamheten av högre priser och ökat pristryck på många marknader.”

Volvos plan var att exportera den USA-byggda S60 till Kina och därifrån exportera XC60 och S90 till USA. Tills vidare blir det ingen export från Charleston-fabriken till Kina och XC60 ska i största möjliga mån exporteras från Torslanda till USA. Förhandlingar pågår mellan Kina och USA för att få ett slut på det spända läget med ömsesidiga strafftullar.

Annons
Annons
Rulla till toppen