Volkswagens nya idé: Partikelfilter för bromsarna ska kapa utsläppen

Stora partikelutsläpp från bromsarna – även för elbilar.

Volkswagens nya idé: Partikelfilter för bromsarna ska kapa utsläppen
Så här kan nästa generation Volkswagen Golf se ut. Den kommer förmodligen bli först ut med Volkswagens bromspartikelfilter. Illustration: Schulte Design

Du som hängt med i bildebatten de senaste åren vet att dieselbilar fick partikelfilter för länge sedan – och att nu även bensinbilar i allt högre utsträckning får partikelfilter.

Tanken är att filtersystemen ska rena avgaserna från små partiklar som kan leta sig in i luftvägarna och blodkärlen. Partiklarna benämns efter sin storlek, PM10 och PM2,5. De små PM2,5 partiklarna anses speciellt farliga då kan spridas ut i hela kroppen via blodet som syresätts i lungorna.

Men förutom själva motorn kan bilens bromsar vara riktiga partikelbovar. När bilen bromsas in släpps de små partiklarna lösa, och det gäller även för elbilar och laddhybrider som körs på el. Underleverantören Mann & Hummel beräknar att 10.000 ton bromspartiklar släpps ut varje år bara i Tyskland.

Ett annat känt område med stora mängder partiklar från bromsar är tunnelbanor. En av de senaste rapporterna från Stockholms tunnelbana, utförd 2011, visade en partikelnivå som var fyra gånger högre än vad som är tillåtet i utomhusmiljö.

De senaste spionbilderna på nästa generation Volkswagen Golf GTD visar att modellen har fått ett särskilt system som ska minska halten av bromspartiklar – alltså ett slags bromspartikelfilter, som sitter nedanför bromsoket.

Tester har visat att bromspartikelfiltret ska klara extremt höga temperaturer och minska risken med partiklar som orsakas av bromsarna med 80 procent.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det här låter som en smart idé!
149
20