Film: Koenigseggs smarta metod att krocktesta – en bil räcker

Krocktester måste utföras men hur gör man när varje bil kostar 25 miljoner kronor? Det finns knep…
Annons

David Tugas är Koenigeggs homologeringschef och den som ser till att bilarna uppfyller alla lagkrav. I den här filmen berättar han och Christian von Koenigsegg hur deras bilar genomför krocktester – vilket är en mycket omfattande process.

För en vanlig biltillverkare är det ”bara” att plocka några bilar från bandet för att utföra krocktesterna. En bil för ett test, ny bil för nästa test, och så vidare. Men det är inte lika enkelt för Koenigsegg, där varje bil har ett värde kring 20–25 miljoner kronor.

Som vanligt är Christian och hans gäng innovativa, även när det gäller krocktester. Genom att bygga om testbilen och reparera mellan krocktesterna räcker det faktiskt med en enda bil för att utföra hela proceduren.

Oftast är det ”showbilen” som får hedersuppdraget att genomföra krocktesterna. Den Regera som vi ser i filmen är samma bil som premiärvisades på Genèvesalongen. Efter att ha stått i blickfånget för media inleds krocktesterna och som vi kan se i filmen är det rätt våldsamma metoder som används.

Att köra över trottoarkanter och smälla på karossen med slägga kan verka brutalt men det är en metod för att undvika fel hos sensorerna som ska utlösa krockkuddarna. Sensorerna får inte utlösa annat än vid en verklig krock.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen