ICON:s Mercury Eight från 1949 är den vackraste elbilen hittills

Denna patinerade Mercury från 1949 borde ha en V8. Men ... här hittar vi elmotor, batteripaket och teknik från Tesla.

ICON:s Mercury Eight från 1949 är den vackraste elbilen hittills

Det amerikanska bilrestaureringsföretaget ICON jobbar mest med terrängbilar – Toyota FJ, Land Rover Defender och Toyota Land Cruiser hör till deras vanliga projekt. På kundens begäran utförs sedan allsköns modifikationer, ofta kopplat till att ICON "skohornar" ned ett motorblock med inte sällan 8 cylindrar eller fler.

Men ibland går de utanför boxen. I detta fall har de tagit en gammal Mercury Eight Coupe från 1949 och låtit karossen behålla all sin patina. Sedan har de inte sänkt ner en Dodge Viper V10:a, utan istället ett batteripaket och elmotorer från Tesla Model S 85D. 

Elmotorerna och teknikprylarna är dock smakfullt placerade i en V-formation som i vilken hot rod som helst, med V8-motor. 

Själva el-konverteringen har gjorts av ett företag som heter Stealth EV som har som sin affärsidé att göra el-konverteringar som syns så lite som möjligt. I detta fall har de verkligen lyckats och det finns inget på bilens utsida som avslöjar den elektriska drivlinan.

Bilens utsida är alltså helt orörd, medan det invändigt är det totalt motsatta. Alla säten och beröringsytor har fått ny klädsel och alla nymodigheter i form av klimatanläggning, navigation och ljudsystem har blivit integrerade i den ursprungliga designen.

Räckvidden (om det nu är någon som bryr sig om den) är upp till 32 mil. Laddning görs med ett Typ 1-uttag som är listigt dolt under tanklocket.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Habegärsmätaren slår i taket!
520
105