Det var på SEMA-showen som Chrysler presenterade sin ”lådmotor” för eftermarknaden: Hellephant 426 Hemi. Försäljningen startade på det lämpliga datumet 26 april (4-26) och det tog bara två dagar innan samtliga motorer var sålda.
Exakt hur många motorer det handlade om har Chrysler inte velat avslöja, men stämmer ryktena som cirkulerat på nätet rör det sig om ett hundratal motorer.
Mopar – som är Chryslers tillbehörsföretag – satte priset på Hellephant 426 Hemi till 29.995 dollar, 287.100 kronor med dagens dollarkurs. Mycket pengar men relativt prisvärt ändå då Hemi-motorn ger 1.000 hp och 950 pound-feet i vridmoment. Omräknat till metriska siffror blir det 1.014 hk och 1.288 Nm.
Hösten 2017 premiärvisade Mopar en liknande Hemi-motor, den så kallade ”Hellcrate” som grundade sig på Hellcat-V8:an med 717 hk (707 hp). Hellcat-motorn är på 6,2 liter, vilket jänkarna benämner som 370 kubiktum. Den nya Hellephant 426 Hemi är alltså betydligt större med en motorvolym på 7,0 liter.
Hellephant 426 Hemi är helt omarbetad jämfört med Hellcat. Alla rörliga delar som vevaxel, vevstakar och kolvar är smidda. Både slaglängd och borrning är större, jämfört med Hellcat, nu 4,0″ i slag (3,58″ i Hellcat) och 4,125″ i borr (4,09″). Motorblocket är gjutet i aluminium, till skillnad mot Hellcat som har gjutjärnsblock.