Porsche 917 är en klassisk racebil från 70-talet som egentligen aldrig har förlorat sin stjärnglans. 917 var extrem för sin tid och enormt framgångsrik. Att Porsche 918 Spyder fick ett modellnamn som anknöt till 917 var förstås ingen tillfällighet.
I juni 2015 byggde Porsche den sista 918 Spyder efter en produktionstid på bara 21 månader. 918 exemplar byggdes. Det brukar vara ungefär tio år mellan Porsches supersportbilar (hyperbil) och då kan vi gissa oss till att man redan diskuterar vad som ska komma runt 2025.
Konceptbilen som vi ser på de här bilderna togs faktiskt fram så tidigt som 2014, men visades inte offentligt. Släktskapet till Porsche 917 är uppenbart och konceptet skulle kunna tjäna som inspiration till nästa supersportbil. Eller inte, visar det sig när brittiska Autocar får en pratstund med Porsches chefsdesigner Michael Mauer:
”Om du ska skapa en ny hyperbil, kan du vara extremt modern i ditt tänkande eller kanske bara gå tillbaka till våra sportbilsrötter och ta inspiration från några av de många ikonerna i vår historia”, säger Michael Mauer till Autocar. ”När du tittar på 917-konceptet – personligen så älskar jag bilen – så ser du omedelbart släktskapet.”
”Men är du en designer som vill att nästa hyperbil ska peka på framtiden, då är jag inte så säker längre. Man kan alltid titta tillbaka på historien, men ibland kan du också välja att skapa historia.”
Den ”hemliga” konceptbilen från 2014 visades offentligt nyligen för att markera 50-årsminnet av segern på Le Mans 1970. Porsche 917K vann loppet, med en 917L på andra plats och en Porsche 908 på tredje plats. Porsche fyllde alltså hela prispallen 1970. Det var ett ovanligt tufft år där bara 16 bilar tog sig i mål, varav 12 var Porschemodeller.
Porschechefen Oliver Blume har bekräftat att 918 Spyder ska får en efterföljare och att man jobbar med projektet. Men det finns inga beslut ännu hur bilen ska utformas, till exempel om det blir en ny hybrid eller en renodlad elbil.









