Spara tusenlappar på däcken – så köper du smart

PREMIUM Följ våra tips för att undvika misstag och få pengar över till annat.
Annons

Näthandeln utmanar däckverkstädernas höga servicenivå med ett lågt pris. Men slutnotan, monterat på bil, kan bli något helt annat än vad hemsidan säger. Följ våra tips för att undvika misstag och få pengar över till annat.

Det här lär du dig:

✔ Köpa däck på nätet eller i butik – här är skillnaden.
✔ Detta ska du tänka på när du väljer däckhandlare.
✔ Därför ska du inte välja ett däckhotell som förvarar däcken i container utomhus.
✔ Därför drar däckpriserna iväg vid 18 tum eller större.
✔ Köpa begagnade däck – detta ska du tänka på.


Däck är en riktig vattendelare bland auto motor & sport-läsarna. De flesta köper premiumdäck som presterar på topp – och betalar för det. Andra väljer hellre det billigaste som finns eller ett året runt-däck.

Oavsett vad man väljer har det blivit vanligare att köpa däcken på nätet. Men i vissa avseenden verkar vår längtan efter service göra en liten comeback. Däckspecialisternas Riksförbund konstaterar att näthandeln för däck kom väldigt starkt, men att utvecklingen nu har stannat av – inte minst vid en jämförelse med andra områden.

Däcken har blivit billigare medan priset på servicen har gått upp. Enligt DRF är svensken villig att betala mer för tjänster som underlättar tillvaron, och de flesta bilister känner inte länge skam över att låta någon annan skifta hjulen.

Men vilka är då för- och nackdelarna då med nätet respektive verkstäderna? Däcksajter lockar med ”upp till 40 procent lägre pris” än handlarna, men slutnotan kan bli något annat.

”Däckpriserna kan skilja sig ganska mycket, så mitt råd är att jämföra pris mellan flera olika företag – de på nätet och mellan de lokala däckverkstäderna på orten. Då ska man också ta med de kostnader som tillkommer för montering och balansering. Andra kostnader kan vara frakt. Ett däck som kostar 1.495 kronor i handeln kan kosta 1.000 kr på nätet. Men då ingår ofta själva däckskiftet när du köper dem hos en däckverkstad. Sådant kan äta upp en stor del av den besparing man gör på priset”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

En annan punkt som är bra att tänka på är att nätbutiken kanske inte levererar till dörren. Då kan du bli tvungen att hämta ut däcken vid en central. Vissa näthandlare har avtal med en verkstad som är deras servicepartner, och ibland kommer däcken dit.

Spara tusenlappar på däcken – så köper du smart
Carl-Erik Stjernvall är teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

Nu har även de stora serviceverkstäderna börjat sälja däck på nätet. Men enligt Carl-Erik Stjernvall kan de som dyker upp med lösa däck hos verkstaden förvänta sig att skifte med balansering kostar mellan 1.000 och 1.200 kr. Det går säkerligen att hitta billigare verkstäder, men att leta kan ta tid – och då är frågan hur hårt man vill jobba för hundralapparna?

Motormännens expert poängterar också vikten av att inte jämföra priser mellan premiumdäck och lågprisdäck. För när det gäller däck får man vad man betalar för, och ett premiumdäck ger helt andra bromssträckor – samt en avsevärt bättre livslängd än ett lågprisdäck.

Det är dock inte alla som är så pålästa. Många handlare erbjuder också däckhotell, vilket är praktiskt – men Carl-Erik Stjernvall höjer ett varningens finger.

”Däck ska förvaras mörkt och svalt, så se upp med de företag som har däckförvaring i en container på baksidan. Det är inte lämpligt i och med att de blir väldigt varma på sommaren”, säger han.

En vanlig fråga är varför däckpriserna drar iväg vid 18 tum eller större.

”Dels handlar det om att jobbet är tyngre, sedan finns det risker med att hantera dyra fälgar, exempelvis till en Porsche Cayenne. För dyra varor behöver man ta ut ett annat pris. Över 17 tum, 18–19 tum, kostar det mer. Sedan ligger det kvar en skillnad i prissättning mellan suv och personbil som beror på att det tidigare krävdes speciell utrustning för suvar”, säger Peter Buhre på Däckbranschens Riksförbund.

Spara tusenlappar på däcken – så köper du smart

Som representant för däckverkstäderna vill han givetvis slå ett slag för den fysiska handlaren, och han varnar för de tilläggskostnader man inte tänker på. Ett exempel kan vara för TPMS, den däcktrycksmätare som moderna bilar har. En annan faktor är huruvida eventuella problem som uppstår kommer täckas av garantin.

”Det fanns en gammal yrkesetik där man sa pris färdigt på bil. Så var traditionen, men där är det en utmaning idag. De priser som presenteras på nätet är utan service, miljöavgifter – och vissa fall utan frakt. Det handlar också om garantier. Om du får dina däck monterade av en däckverkstad och det sedan uppstår något problem kan det bli en konflikt kring huruvida felet ligger i däcket eller hos verkstaden. Då kan det bli svårt att få ut reklamationen. Om du köper däcken på däckverkstaden får du en garanti på arbetet”, säger Peter Buhre.

Han anser att nätet kan vara ett bra alternativ om man bor på en mindre ort och den lokala däckverkstaden inte har det märke man vill ha. Men om man själv inte är väldigt insatt i ämnet kan goda råd vara värdefulla.

”En däckverkstad vet vad som passar på din bil, istället för att du behöver läsa dig till det på nätet – och du kan ofta på en personlig rekommendation utifrån hur du använder bilen.”

Ett sätt att kapa kostnaderna för däck och fälgar är genom att fynda på exempelvis Blocket. Motormännen ser begagnat som ett okej alternativ, bara man är beredd på att man ibland köper grisen i säcken.

”Vi avråder inte på något sätt från att köpa begagnade däck på Blocket. Det finns goda möjligheter att få ett bra pris, både från privatpersoner och från konkursauktioner. Men man måste se upp så att de håller luft, och det är ju svårt med lösa däck – så man får chansa på att de är bra. Om de sitter på fälg kan även däck som ser bra ut ha interna skador. Om man exempelvis har kört på en trottoarkant hårt kan corden vara skadad. Man kan också ha använt reparationsspray och inte berättat det”, säger Carl-Erik på Motormännen.

Några varningens ord

• Kontrollera däcket och backa ur om det finns sprickor på sidan eller i mönstret. Där kan fukt tränga in som med tiden äter upp däcket inifrån.

• Om bilen har stått länge med lite luft i däcken kan det uppstå så kallade ståplattor.

Annons
Annons
Rulla till toppen