BMW M5 Competition har inte 625 hk/750 Nm – snarare runt 690 hk/900 Nm

Man ska inte luras – men vi förlåter BMW direkt. Toppeffekten är mycket högre än uppgivna 625 hk.

BMW M5 Competition har inte 625 hk/750 Nm – snarare runt 690 hk/900 Nm
BMW luras lite med M5 Competition, men det är ok. På bilden "vanliga" BMW M5.

"Tala alltid sanning!" brukar föräldrar säga till sina barn. Men det finns ju bra och dåliga sätt att fara med osanning. Vi tycker att BMW definitivt luras på ett bra sätt med M5 Competition.

Det är amerikanska Car and Driver som testat BMW M5 Competition och inte riktigt kan få ihop matematiken. Visst, fyrhjulsdriften hjälper till att hitta grepp och sänka 0–100 tiderna, men egentligen ska inte BMW M5 Competition kunna vara så snabb som den är.

När Car and Driver mätte BMW M5 Competition gjorde den kvartsmilen på strippen på 11,0 sekunder, vilket egentligen är omöjligt med tanke på att bilen väger in på nästan två ton. Toppeffekten borde vara betydligt högre än de 625 hk och 750 Nm som BMW uppger för M5 Competition. Omräknat till amerikanska hästkrafter blir det 617 hp.

Våra amerikanska kollegor tog M5:an till Livernois Motorsports and Engineering i Dearborn Heights, Michigan, och deras Dynojet rullande landsväg för fyrhjulsdrivna bilar. Det visade sig att BMW M5 Competition gav 617 hp och 822 Nm – på drivhjulen! Siffrorna anges omräknade, i förhållande till utväxlingen.

Mest imponerande är den otroliga vridmomentkurvan som sticker rakt upp som en raket och ligger på maxnivå mellan 2.100–5.000 rpm och sedan bara tappar lite upp till 6.000 rpm. 

Effektförlusterna bör ligga runt tio procent och använder vi den siffran blir toppeffekten på vevaxeln cirka 690 hk och 900 Nm. Det är alltså runt 65 hk och 150 Nm mer än vad BMW uppger.

I Sverige kostar Competition Package till M5 88.000 kronor, då ingår en del exteriördetaljer och M Sport avgassystem samt 20-tumshjul. Det höjer totalpriset till 1.242.000 kronor. Ganska prisvärt med tanke på att man får en rymlig familjebil med 690 hk och 900 Nm.

Källa: Car and Driver

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

BMW M5 är min favoritbil!
175
52