Koenigseggs nya ”instegsmodell” får hybridteknik och FreeValve – visas 2020

Koenigsegg Jesko är slutsåld men nästa modell kan vara redo att visas redan nästa år. De debuterar även FreeValve-tekniken.

Koenigseggs nya ”instegsmodell” får hybridteknik och FreeValve – visas 2020
Koenigsegg Jesko är slutsåld, men nästa modell kan vara klar att premiärvisa redan nästa år.

Christian von Koenigsegg har fått större resurser. Foto: Getty.

Koenigsegg Automotive har fått större, finansiella muskler efter att elbilsföretaget Nevs gick in som delägare. Det innebär att företaget kan växa snabbare och rekrytera fler ingenjörer.

Det innebär också att nästa modell från Koenigsegg kommer snabbare än vi tidigare trott, rapporterar Autocar. Det är den så kallade instegsmodellen som kan visas så tidigt som 2020. Den nya bilen ska produceras i högre antal än tidigare modeller men sannolikt inte mer än ett 100-tal om året de närmaste åren. Den siffran kan dock öka på sikt.

Men det blir ingen budgetbil som Koenigsegg ska bygga, priset lär hamna kring 6–10 miljoner kronor. Enligt Autocar ska man utgå från sin beprövade 5,0-liters V8-motor och förse den med någon typ av elhybrid. Den omarbetade V8:an får också FreeValve-teknik, det vill säga "fria ventiler" utan kamaxel.

Med fria ventiler går det att förbättra flera viktiga egenskaper hos motorn som lägre förbrukning, bättre kallstarter, renare avgaser och högre effekt. Det går även att köra motorn på 100 procent etanol, vilket i så fall skulle göra motorn koldioxidneutral.

Kapitaltillskottet från Nevs på 1,5 miljarder kronor innebär också att Koenigsegg kan bygga ut sin nuvarande produktion av Regera och Jesko. Under 2018 levererade man 18 bilar och ambitionen är att det ska bli 30 bilar i år och förhoppningsvis 40 bilar under 2020.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag ser verkligen fram emot Koenigseggs nya modell!
148
2