Mercedeschefen Dieter Zetsche lämnar över till svensken Ola Källenius

Efter 13 framgångsrika år lämnar Zetsche över till Ola Källenius, som blir bilindustrins mäktigaste svensk. Och utmaningarna är många för Källenius, som ska leda Daimler AG under övergången till elektrifierade och autonoma fordon.
Annons

Daimler AG:s årsstämma med 5.000 av aktieägarna genomfördes i onsdags och avslutades med att Dieter Zetsche tackade för sig. Efter 13 år på vd-posten fick Zetsche, 66 år, ta emot stående ovationer och applåderna ville inte ta slut. Till slut fick en rörd Zetsche göra time-out tecken med händerna och be aktieägarna sitta ner.

Svensken Ola Källenius tar klivet upp från sitt uppdrag som utvecklingschef och tar över efter Zetsche som styrelseordförande i Daimler AG. Ola Källenius är därmed den utan konkurrens mäktigaste svensken inom bilindustrin och han blir även Mercedes första ”icke-tyska” chef.

Ola Källenius kom till Daimler-Benz AG 1993 som en del av IMAP (International Management Associate Program). Han inledde sedan sin chefskarriär inom Mercedes genom att börja arbeta i USA-fabriken i Tuscaloosa, Alabama, 1995 när den byggdes upp.

Källenius jobbade med suvmodellerna i USA fram till år 2000 då han flyttades till Woking i England för att jobba med SLR McLaren projektet och blev 2004 chef för Mercedes-Benz High Performance Engines Ltd (tidigare Ilmor).

Den 1 april 2010 blev Ola Källenius utsedd till ny chef för Mercedes-AMG GmbH i Affalterbach. Karriären fortsatte som försäljnings- och marknadschef 2014 och i slutet av 2016 tog han över uppdraget som utvecklingschef efter Thomas Weber.

Ola Källenius har alltså ”stått på tillväxt” i ganska många år och han har länge setts som en av några få ”kronprinsar” med möjlighet att ta över efter den mycket framgångsrike Dieter Zetsche. Sedan den 1 januari 2015 sitter Ola Källenius med i styrelsen för Daimler AG.

Förutom vaktavlösningen mellan Zetsche och Källenius genomfördes också en del förändringar i strukturen på Daimler AG, som blir ett holdingbolag. Personbilar och skåpbilar bildar ett separat företag 1 november och samma uppdelning görs med lastbilar och bussar. 

Motivet för den nya strukturen är att dessa uppdelade företag kan agera kvickare och till exempel samarbeta med externa partners. Att snabbare kunna reagera på marknadens behov är en viktig egenskap för att kunna möta framtidens utmaningar.

Daimlers framtidsplan ”Project Future” välkomnas av de anställdas representanter i företagsledningen. Förutom satsningar på olika projekt och investeringar på 35 miljarder euro tryggas också sysselsättningen för de anställda fram till 2030.

Mercedeschefen Dieter Zetsche lämnar över till svensken Ola Källenius
Tretton år som vd och styrelseordförande är en lång tid. Dieter Zetsche, till höger, lämnar över uppdraget till Ola Källenius, 49 år. Foto: Getty.
Annons
Annons
Rulla till toppen