Bränslecellsbilar ska kosta som hybrider: ”Enorm potential”

Toyota fortsätter hajpa upp den kontroversiella tekniken.
Annons

Det är ingen hemlighet att ny teknik ofta är dyr – tänk bara på vad de allra första platta tv-skärmarna kostade när de lanserades. Efter några år brukar tekniken bli billigare.

Så kommer det bli även för de vätgasdrivna bränslecellsbilarna, enligt teknikens kanske främsta förespråkare, Toyota.

I samband med ett event i Göteborg berättade Toyotas europeiska försäljningschef Matt Harrison att han tror bränslecellsbilar kommer kosta som dagens vanliga hybridbilar inom tio år.

”Med tredje generationen förväntar vi oss att bränslecellskostnaderna blir jämförbara med hybrider. Vi är övertygade om att bränsleceller har enorm potential”, sa han enligt Automotive News.

Dagens Toyota Mirai som kostar omkring 700.000 kronor räknas som första generationen bränslecellsbil. Inom kort ska andra generationen lanseras och inom ett decennium räknar Toyota alltså med att rulla ut tredje generationen, där en av de främsta fördelarna blir att biljätten då ska ha fått upp tillverkningsvolymen rejält – och därmed kan priserna sänkas.

Helomvändning om elbilar

Toyota har tidigare satsat alla kort på vanliga bensinhybrider och bränslecellsbilar. Men på sistone har märket också gjort en helomvändning när det gäller batterielbilar. Nu säger Matt Harrison att Toyota ska förbereda ”flera alternativ och låta kunderna bestämma vilket som passar”.

Förespråkarna brukar hävda att bränslecellsbilar som tankas med vätgas har längre räckvidd än en elbil, och går snabbare att tanka. Men det finns fortfarande få vätgasmackar och enligt kritikerna är tekniken onödigt energislösande jämfört med att köra en batterielbil.

Annons
Annons
Rulla till toppen