Så mycket har bensinpriset ökat – i dagens penningvärde

Över 600.000 har skrivit under Bensinupproret. Vi granskar siffrorna svart på vitt.
Annons

På bara några veckor har Facebookgruppen Bensinupproret skrapat ihop över 600.000 medlemmar som är förbannade på de höga priserna vid pumpen.

Men hur har bensinpriset egentligen utvecklats genom åren – justerat efter inflationen? Det tar vi reda på här.

Dyrare att tanka

Bensinpriset låg på under tre kronor litern för 40 år sedan – men räknar vi om det till dagens penningvärde blir siffran istället 9,92 kronor litern.

Dieseln kostade 1980 knappt 1:50 per liter, men 4,94 kronor litern idag.

Tänk på att…

• I den här jämförelsen tar vi alltså bara med bränslepriset – inte kostnader för parkering, trängselskatt eller annat som påverkar bilekonomin.

Dieselbilar
Förbrukning Bränslepris1) Kostnad per tank1) Kostnad 10 mil1)
Volvo V90 D3 2019 5,5 l/100 km 16,59 kr 995 kr 91 kr
Volvo V70 2,4D 2009 6,0 l/100 km 13,11 kr 787 kr 79 kr
Volvo V70 2,5D 1999 6,3 l/100 km 8,62 kr 517 kr 54 kr
Bensinbilar
Bensinbilar Förbrukning Bränslepris1) Kostnad per tank1) Kostnad 10 mil1)
Volvo V90 T4 2019 6,8 l/100 km 16,99 kr 1.019 kr 116 kr
Volvo V70 2,0 2009 8,9 l/100 km 13,78 kr 829 kr 123 kr
Volvo V70 2,0 1999 10,6 l/100 km 10,87 kr 652 kr 115 kr

Samtliga dieselbilar har manuell låda och samtliga bensinbilar har automatlåda.
1) Justerat efter inflation, hämtad från SCB

Lägre förbrukning räddar bensinkalkylen

Volvo 245 hade en förbrukning på 10 l/100 km 1980 och tanken rymde 60 liter. Att åka 60 mil kostade alltså 595 kronor i dagens penningvärde.

En modern Volvo V90 T4 med automatlåda drar enligt officiella uppgifter 6,8 l/100 km, och med dagens bensinpris kostar det alltså 693 kronor att köra bilen 60 mil – en ökning med 17 procent.

Tänk på att…

• Siffrorna för förbrukningen är hämtade från Volvo och inte från våra egna tester.

• Bilar på landsbygden har ofta en högre förbrukning än i storstäderna. Där är koncentrationen av modernare bilar och laddhybrider högre, så på landsbygden kan skillnaden mellan då och nu vara större än i städerna.

…men lönerna har också ökat

Under perioden 1980–2019 har dock reallönerna i Sverige ökat med 65 procent, enligt siffror från Ekonomifakta, så att fylla tanken står numera för en mindre del av månadslönen än för 40 år sedan.

I år lägger svenskarna i genomsnitt fyra procent av sin inkomst på bensin, jämfört med fem procent år 2000, visar en genomgång som Dagens Nyheter gjort. För dieselbilar la genomsnittssvensken ungefär lika mycket av snittinkomsten på diesel 2000 som 2019.

Tänk på att…

• Den så kallade reallöneökningen behöver inte ha varit lika stor på landsbygden som i storstäderna. Så om bensinpriserna är ungefär desamma på landsbygden som i storstäderna kan landsbygdsbor behöva lägga en större del av inkomsten på bränsle än storstadsbor. Inkomstklyftorna har ökat i Sverige de senaste 30 åren, enligt siffror från OECD.

Skatt på skatten

Över 60 procent av bensinpriset består av skatt. Energiskatt, koldioxidskatt och moms brukar räknas ihop i det som kallas bensinskatt. Tankar du diesel består dock ”bara” hälften av priset av skatt.

1990 infördes moms på bensin och diesel, och den läggs ovanpå priset inklusive koldioxidskatt och energiskatt, så i praktiken betalar du moms även på skatten.

Bensinskatten har höjts flera gånger genom åren och sedan 1980 behöver pengarna inte gå till trafikområdet, som vägar eller annat.

Bensinpriset bestäms till stor del av oljepriset, som just nu ligger på en hög nivå och valutakursen.

Annons
Annons
Rulla till toppen