VW ID. R har satt nytt varvrekord för elbilar på Nürburgring

Kinesiska Nio fick se sitt rekord ryka all världens väg när VW ID R slog till med varvtiden 6:05,336.
Annons

Det är bara ett knappt 20-tal bilar som klockats för en varvtid under sju minuter på Nürburgring. Då räknar vi in både gatlegala bilar och racingbilar. Till denna exklusiva skara lägger vi nu Volkswagen ID. R.

Varvtiden 6:05,336 är den näst snabbaste någonsin på Ringen och givetvis en fantastisk prestation för Volkswagen ID. R och föraren Romain Dumas – fyrfaldig vinnare på 24-timmars på Nürburgring. Snitthastigheten för Volkswagen ID. R runt banan blev 206,96 km/h.

”Att vara en rekordhållare på Nordslingan gör mig otroligt stolt”, säger Romain Dumas. ”För mig är detta den bästa och svåraste racingbanan i världen. Jag vill tacka hela arbetslaget hos Volkswagen Motorsport, som än en gång gjort ett fantastiskt jobb. VW ID. R var perfekt förberedd för Nürburgring och det var så kul att uppleva fullgasaccelerationen och de snabba kurvhastigheterna.”

Som alla vet förbereddes Volkswagen ID. R ursprungligen för att klå världsrekordet i amerikanska backtävlingen Pikes Peak, sommaren 2018. Något som man också lyckades med, tiden 7:57,148 slog tidigare rekordhållare som Sebastien Loeb, Walter Röhrl, Michèle Mouton och Stig Blomqvist. Men till Nürburgring var karossen ombyggd aerodynamiskt, och försedd med ett helt annat chassi.

Volkswagen ID. R har dubbla elmotorer, en på vardera hjulaxeln, med en sammanlagd toppeffekt på 500 kW (680 hk). Spänningsnivån är 915 volt, alltså drygt det dubbla som de flesta elbilar har. Batteripaketet består av två delar med vardera 56 battericeller.

För att inte hetta upp litiumjonbatterierna använder Volkswagen en metod med relativt försiktig snabbladdning på 90 + 90 kWh (en laddare till vardera batteripaket). Det tar 20 minuter att ladda fullt. Under körning står återvinningen av bromsenergi för cirka tio procent av den energi som behövs för att fullborda ett varv med full attack.

Optimal batteritemperatur är 30 grader. Därför förvärms batterierna innan start och kyls med en luftkonditioneringsanläggning efter fullbordat varv. Snabbladdarna drivs av glycerol (propantriol), ett biodrivmedel som är nästan CO2-neutralt.

Volkswagen ID. R gjorde alltså ett mycket snabbt varv runt Nürburgring, men riktigt lika fort som koncernkollegan Porsche 919 Hybrid Evo kördes – 5:19,546 – var det som väntat inte. Främsta anledningen till skillnaden är en nästan 100 km/h högre toppfart för Porsche 919, vilket betyder mycket på den avslutande och nästan tre kilometer långa rakan.

Gamla rekordet för elbilar var 6:45,90 som Nio EP9 satte 2017. Men då ska man i ärlighetens namn säga att Nio EP9 är en gatlegal bilmodell, även om det varvet sattes på omönstrade slicks.

VW ID. R har satt nytt varvrekord för elbilar på Nürburgring
VW ID. R har satt nytt varvrekord för elbilar på Nürburgring
Elbilen Volkswagen ID. R har en lite annorlunda ”dörr”, föraren kliver in genom en lucka på taket. Foto: Marcus Thomasfolk.
VW ID. R har satt nytt varvrekord för elbilar på Nürburgring
Foto: Marcus Thomasfolk.
VW ID. R har satt nytt varvrekord för elbilar på Nürburgring
Foto: Marcus Thomasfolk.
VW ID. R har satt nytt varvrekord för elbilar på Nürburgring
Romain Dumas blir intervjuad efter varvrekordet på Nürburgring.
VW ID. R har satt nytt varvrekord för elbilar på Nürburgring
VW ID. R har satt nytt varvrekord för elbilar på Nürburgring
VW ID. R har satt nytt varvrekord för elbilar på Nürburgring
Annons
Annons
Rulla till toppen