BMW byggde aldrig någon M8-modell av gamla 8-serien men nu är den här i inte mindre än fyra versioner: BMW M8 Coupé och M8 Cabriolet samt BMW M8 Competition Coupé och M8 Competition Cabriolet.
De fyra nya M8-modellerna lägger sig prestandamässigt en bit över den redan lanserade M850i, som har 530 hk och 750 Nm. M850i xDrive Coupé klarar 0–100 km/h på 3,7 sekunder. BMW M8 Coupé klarar samma sprint på 3,3 sekunder och toppmodellen M8 Coupé Competition avverkar distansen på 3,2 sekunder.
Drivlinan i M8-modellerna känner vi igen från M5. Det innebär 4,4-liters V8-motor med dubbla turboaggregat placerade ovanpå motorn, mellan topplocken. Standard på M8 är åttastegad M Steptronic-automat och M xDrive fyrhjulsdrift. Den sistnämnda har tre körlägen: 4WD, 4WD Sport och 2WD (bakhjulsdrift).
På utsidan utmärker sig M8-modellerna med speciell grill, M-gälar på sidorna och dubbla avgasrör. På insidan hittar vi en ”lyxig M-cockpit” som BMW benämner det med M Sport-säten, Head-Up Display och till exempel navigationssystem. En ny funktionsknapp på mittkonsolen ger föraren möjlighet att ändra inställningar för motor, stötdämpare, styrning, M xDrive samt bromssystemet.
Publik premiär för de fyra M8-modellerna blir det på eventet ”BMW Group #Nextgen” på BMW Welt i München 25–27 juni. Säljstart, priser och svenska leveranser är uppgifter som ännu så länge saknas.
Fakta BMW M8:
BMW M8 Coupé:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Motorvolym: 4.395 cc, effekt 600 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1.800– 5.600 rpm
Acceleration: 0 – 100 km/h på 3,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,6-10,5 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 242-238 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
BMW M8 Competition Coupé:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Motorvolym: 4.395 cc, effekt 625 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1.800– 5.800 rpm
Acceleration: 0 – 100 km/h på 3,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,6-10,5 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 242-238 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
BMW M8 Cabriolet:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Motorvolym: 4.395 cc, effekt 600 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1.800– 5.600 rpm
Acceleration: 0 – 100 km/h på 3,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,8-10,6 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 246-241 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
BMW M8 Competition Cabriolet:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Motorvolym: 4.395 cc, effekt 625 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1.800– 5.800 rpm
Acceleration: 0 – 100 km/h på 3,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,8-10,6 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 246-241 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
”Mörkat effekten?” Det har funnits misstankar om att BMW varit ganska försiktiga i sina effektuppgifter. För tre veckor sedan skrev vi om BMW M5 Competition som testats av amerikanska Car and Driver.
Våra amerikanska kollegor tog M5:an till Livernois Motorsports and Engineering i Dearborn Heights, Michigan, och deras Dynojet rullande landsväg för fyrhjulsdrivna bilar. Det visade sig att BMW M5 Competition gav rejält med effekt, långt mer än vad de officiella siffrorna anger.
Effektförlusterna i en rullande landsväg bör ligga runt tio procent och använder vi den siffran blir toppeffekten på vevaxeln cirka 690 hk och 900 Nm. Det är alltså runt 65 hk och 150 Nm mer än vad BMW uppger.
Läs mer:
BMW M5 Competition har inte 625 hk/750 Nm – snarare runt 690 hk/900 Nm