Vi testar på svenska vägar: Så mycket drar bilarna i verkligheten

Premium Vår förbrukningsrunda avslöjar hur mycket bilen drar – egentligen. Det är stora skillnader mellan olika bilmodeller och bränslen, och det verkar som att den nya och hårdare körcykeln WLTP funkar. Gamla NEDC-körcykeln "ljög" mycket mer.

Vi testar på svenska vägar: Så mycket drar bilarna i verkligheten
Dieseldrivna Volkswagen Passat drar bara fem procent mer i verklig trafik än i testlabbet enligt våra mätningar. Bensinmodellen och laddhybriden har betydligt större skillnad.

Du som hängt med i bilbranschen de senaste åren vet att gapet mellan förbrukningssiffran som biltillverkarna själva anger och hur mycket bilen faktiskt drar i verklig trafik fortsätter öka.

Den officiella siffran mättes tidigare i NEDC-körcykeln som var ökänt "snäll" och i princip var omöjlig att komma ned i för många bilförare. Inte heller den nya WLTP-körcykeln är helt rättvisande, men skillnaden är betydligt mindre än i gamla NEDC-cykeln. WLTP är alltså mer verklighetstrogen, visar vår senaste granskning.

I våra tester mäter vi alltid förbrukningen i en särskild förbrukningsrunda som är ungefär 30 mil lång. Den går i stadstrafik, på landsvägar och på motorvägar, och vi byter förare ofta för att kompensera för olika körstil.

I den här artikeln har vi samlat ihop de bästa och sämsta modellerna och delat upp dem i olika kategorier. Siffrorna kommer från våra 15 senaste tester.

Förbrukningen anges i l/100 km för bensin- och dieselbilar och laddhybrider samt i kWh/100 km för elbilar.

En laddkontakt behöver inte automatiskt innebära låg förbrukning. Laddhybrider drar mycket bränsle om du inte laddar.

Bensin är värst efter laddhybriderna

När det gäller skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning är laddhybriderna i en klass för sig. Men de är också ökänt svåra att mäta. När vi testar laddhybrider är de alltid fulladdade och de har stått på laddning under natten i varmgarage. Trots det drar alltså snittladdhybriden över 140 procent mer i verkligheten än i testlabbet.

El- och dieselbilar drar ungefär lika mycket mer, men bensinbilarna ligger illa till med hela 29 procents avvikelse.

Bränsle Skillnad Snittförbrukning (test)
Laddhybrid 142% 5,1 l/100 km
Bensin 29% 8,1 l/100 km
El 13% 21,6 kWh/100 km
Diesel 11% 7,1 l/100 km
Hybrid 5% 5,8 l/100 km

Automatlådan drar upp förbrukningen – även om modern växellådsteknik är mycket effektivare än för några år sedan.

Automatlåda fortfarande en bränslebov

Bilar som har någon form av automatlåda drar 29 procent mer i verklig trafik än den uppgivna testsiffran. För bilar med manuell låda är den siffran bara 18 procent. Men det finns också stora skillnader mellan olika typer av automatlådor. Här nedan kan du se skillnaden.

I våra tester drar bilar med dubbelkopplingslåda 35 procent mer än i testlabbet. Det är lika mycket som vanliga automatlådor. Den faktiska förbrukningen för dubbelkopplingslådorna är ganska hög, och det beror på att även Porsches PDK-låda ingår i siffran. Räknar vi bort den blir snittförbrukningen 6,6 l/100 km – betydligt lägre än för vanliga automatlådor.

Växellåda Skillnad Snittförbrukning (test)
Automat (dubbelkoppling) 35% 9 l/100 km
Automat (konventionell) 35% 7,2 l/100 km
Manuell 18% 7 l/100 km
Automat (CVT) 13% 6,8 l/100 km

• Fyrhjulsdrift drar i genomsnitt 33 procent mer än en bil med tvåhjulsdrift. För en tvåhjulsdriven bil som drar 7 l/100 km kan du alltså räkna med en förbrukning på 9,3 l/100 km med fyrhjulsdrift.

• För bilar som är testade enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln var skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning hela 49 procent. Med den nya och hårdare WLTP-körcykeln är den siffran nu nere på 22 procent.

Hela listan: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik

Förbrukningen anges i l/100 km för bensin- och dieselbilar och laddhybrider samt i kWh/100 km för elbilar.

Modell Biltyp Testförbrukning Skillnad
Volkswagen Passat GTE Sportscombi laddhybrid 6,8 278%
Volkswagen Passat GTE Sportscombi laddhybrid 6,1 239%
Kia Niro 1,6 GDi Plug-In Hybrid laddhybrid 4 208%
Volvo V90 T8 AWD laddhybrid 7,7 185%
Kia Optima PHEV laddhybrid 3,8 153%
Mitsubishi Outlander PHEV laddhybrid 4 100%
Volvo V60 T8 AWD laddhybrid 4,4 100%
Porsche Cayenne E-Hybrid laddhybrid 5,8 81%
Volvo V90 T8 AWD laddhybrid 4,6 70%
Peugeot 5008 2,0 BlueHDI EAT8 diesel 7,3 52%
Nissan X-Trail 2,0 DCI Xtronic diesel 8 38%
Volkswagen Passat Sportscombi 1,4 TSI ACT 150 DSG bensin 6,9 35%
Volkswagen Polo GTI bensin 7,8 32%
Mercedes E 220 d Kombi diesel 6,6 29%
Tesla Model X 100D el 26,9 29%
Audi e-tron 55 quattro el 30 29%
Audi e-tron 55 quattro el 29,6 27%
Citroën C4 Cactus PureTech 110 EAT6 bensin 6,7 26%
Ford Fiesta ST bensin 7,5 25%
Kia Stonic 1,0 T-GDi 120 bensin 6,8 24%
Seat Tarraco 2,0 TDI DSG 4Drive diesel 6,9 23%
Volkswagen Tiguan GT 2,0 TDI SCR 4Motion diesel 7 23%
Volvo XC 40 T3 bensin 8,7 23%
Seat Arona 1,5 TSI Evo 150 FR bensin 6,2 22%
Mercedes GLA 200 bensin 8,6 21%
Mercedes C300 bensin 8,6 19%
Tesla Model 3 Performance el 19,1 19%
Honda CR-V 1,5 VTEC Turbo 4x4 bensin 7,8 18%
BMW 330i bensin 8,3 17%
Volvo V90 D4 diesel 7,2 16%
Dacia Duster TCe 125 4x4 bensin 7,4 16%
Kia Ceed 1,0 T-GDi 120 bensin 6,7 16%
Kia Sorento 2,2 CRDi aut 4x4 diesel 7 15%
Volkswagen Golf 1,5 TSI ACT PF bensin 5,5 15%
Skoda Kodiaq Scout 2,0 TDI DSG 4x4 diesel 6,5 14%
Hyundai Kona Electric el 16,3 14%
Volkswagen T-Roc 1,0 TSI 115 bensin 5,8 14%
Lexus UX 250h AWD hybrid 6,8 13%
Hyundai Kona Electric el 17,3 12%
Volkswagen e-Golf el 14,8 12%
Audi A6 40 TDI Avant diesel 6,7 12%
Kia e-Niro el 17,5 10%
Kia e-Niro el 17,5 10%
Mercedes AMG GT S 63 S 4Matic+ 4-d Coupé bensin 13,6 10%
Porsche 992 Carrera 4S bensin 11,4 10%
Audi Q3 35 TFSI bensin 8,4 9%
Toyota RAV4 2,5 HSD hybrid 6,1 9%
BMW X5 30d xDrive diesel 8,8 9%
Hyundai Santa Fé 2,2 CRDi aut 4x4 diesel 6,6 8%
Range Rover Evoque D180 MHEV 4WD diesel 7,7 7%
Volkswagen Tiguan AllSpace 2,0 TDI 4mot DSG diesel 6,3 7%
BMW 520d xDrive Touring diesel 7 6%
Volkswagen Passat Sportscombi GT 2,0 TDI SCR 190 DSG diesel 6,1 5%
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 bensin 6,2 5%
Alfa Romeo Giulia 2,2 ATX AWD Veloce diesel 6,7 5%
Volvo V60 Cross Country D4 AWD diesel 6,8 5%
Volvo XC40 D4 AWD Polestar diesel 7,1 4%
Mercedes AMG GT C bensin 11,9 4%
Audi e-tron 55 quattro el 24,2 4%
Volvo XC90 D5 AWD diesel 8,3 4%
Audi Q8 50 TDI quattro diesel 8,9 3%
Tesla Model S 75D el 19 2%
Jaguar i-Pace EV400 el 24,3 1%
Jaguar i-Pace EV400 el 23,8 -1%
Volkswagen Touareg V6 TDI 4Motion diesel 8,2 -2%
Mercedes C 220 d diesel 5,7 -3%
Porsche 911 Carrera S bensin 9,6 -4%
BMW 320d xDrive diesel 5,7 -5%
Audi Q3 40 TDI quattro S tronic diesel 7 -5%
Kia Niro 1,6 GDi Hybrid hybrid 4,5 -6%
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är nöjd med förbrukningen i min bil.
93
36