Audi återkallar e-tron – risk för brand i batteriet

I Sverige berörs ett 90-tal ägare till elbilen Audi e-tron. Vattenläckage och fukt kan i värsta fall leda till kortslutning och brand.
Annons

Audi meddelar att man ska återkalla de först byggda exemplaren av elbilen e-tron. Det omfattar alla bilar som byggt fram till och med vecka 11, 2019.

Felet upptäcktes vid en kvalitetsuppföljning och handlar om en felaktig tätning i närheten av laddkontakten. Det går inte att utesluta en risk för att fukt passerar tätningen och ansamlas inuti högvoltsbatteriet. Läckaget kan i värsta fall leda till kortslutning inuti batteriet, och även brand.

Audi understryker dock att man inte känner till något fall där e-tron fått problem på grund av läckaget.

I Sverige är det ett 90-tal ägare till Audi e-tron som berörs. Enligt Audis informationschef Irene Bernald kan ägarna fortsätta att använda sina e-tron, men vara vaksamma:

”Ägarna kommer att meddelas snarast och kan fortsätta köra bilen, men om varningssymboler för elsystemet visas i instrumentsdisplayen skall bilen parkeras direkt på säkert ställe,” säger Irene Bernald.

Bränder i elbilar är ovanligt, jämfört med konventionella bilar med förbränningsmotor. Händelseförloppet kan dock vara mycket snabbt, vilket en film från ett parkeringsgarage i Shanghai visar där en Tesla Model S börjar brinna.

Ett annat problem med kortslutning i batteripaketet är att branden kan dämpas med vatten och skum, men själva kortslutningen fortsätter ändå, ända tills batteriet är helt tömt på energi. Därför kan en släckt elbil fatta eld igen, och igen. En brandstation i Nederländerna har löst problemet genom att vattenfylla en container och helt enkelt ”dränka” elden i ett dygn.

 

Audi återkallar e-tron – risk för brand i batteriet
Batteripaketets celler ligger inuti en krockskyddad ”låda” och här vill man absolut inte ha någon fukt på fel ställe.
Annons
Annons
Rulla till toppen