Säljstart för ansiktslyfta Volkswagen Passat – mer utrustning standard och svenska priser

På måndag i nästa vecka provkör vi "VW Passat facelift" men redan nu finns svenska priser på tjänstebilsfavoriten. Standardutrustningen har ökat, liksom tekniknivån.

Säljstart för ansiktslyfta Volkswagen Passat – mer utrustning standard och svenska priser

Laddhybriden Volkswagen Passat GTE har varit populär som förmånsbil, men har inte funnits till försäljning sedan förra hösten. Men nu är väntan snart över, i juli börjar försäljningen av ansiktslyfta Passat GTE.

Priset för Passat GTE avslöjas först när försäljningen startar, men alla de övriga modellerna finns numera med svenskt pris (se rutan längre ned).

Volkswagen har valt att fylla ansiktslyfta Passat med mer standardutrustning och har även höjt tekniknivån. I standardutrustningen ingår numera:

• LED-strålkastare.

• Fotgängarigenkänning.

• Lane Assist.

• Traffic Jam Assist.

• Emergency Assist (ej TSI 150 manuell).

• Emergency Steering Assist.

• Kapacitiv ratt (beröringskänslig)

• Navigation Composition Media 8 tum.

• Trådlös App-Connect.

• Partikelfilter till alla motorer, även bensin.

• Volkswagen We − Car-Net Security & Service + Guide & Inform, i tre år.

Passat Alltrack är dessutom utrustad med 18-tumsfälgar som standard och Alltrack GTS har även "Läder Nappa" som standardutrustning. Det finns även 19-tumsfälgar som tillval. På utsidan hittar vi flera nya exteriörkulörer.

Volkswagen Passat var Sveriges fjärde mest registrerade modell 2018 med 13.650 bilar, varav 3.974 var laddhybriden GTE. Sedan starten 1973 har totalt drygt 365.000 exemplar av Passat rullat ut på de svenska vägarna.
I våras rullade "Passat nummer 30-miljoner" av monteringsbandet. Denna milstolpe gör Passat till den mest sålda mellanklassmodellen i världen.
Det innebär att Passat ligger något efter Golf (35 miljoner exemplar) men före den legendariska Folkabubblan (21,5 miljoner exemplar). Passat är alltså en av de tre populäraste modellerna någonsin från Volkswagen.

Rekommenderade cirkapriser för Passat Sportscombi:

• 1,5 TSI 150 EVO manuell: från 319.900 kronor (släpps i början av juli).

• 1,5 TSI 150 EVO DSG: från 339.800 kronor (släpps i början av juli).

• 2,0 TSI 190 DSG GT: från 348.700 kronor (nytt motoralternativ).

• 2,0 TDI 150 EVO DSG: från 339.800 kronor (nytt motoralternativ, släpps i början av juli) .

• 2,0 TDI 190 DSG GT: från 348.700 kronor.

• 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT: från 348.700 kronor.

• 2,0 TDI 240 GTS: från 424.900 kronor.

• GTE (laddhybrid) får sitt pris i början av juli.

 

Rekommenderade cirkapriser för Passat Alltrack:

• Alltrack 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT: från 348.700 kronor (kampanjpris, ordinarie pris från 363.700 kronor).

• Alltrack 2,0 TDI 240 DSG 4Motion GTS: från 439.900 kronor.

• Alltrack 2,0 TSI 272 DSG 4Motion GTS: från 439.900 kronor.

 

Rekommenderade cirkapriser för Passat sedan:

• 1,5 TSI 150 EVO manuell: från 309.900 kronor (släpps i början av juli).

• 1,5 TSI 150 EVO DSG: från 329.800 kronor (släpps i början av juli).

• 2,0 TDI 150 EVO DSG: från 329.800 kronor (nytt motoralternativ, släpps i början av juli).

• GTE (laddhybrid) får sitt pris i början av juli.

 

Laddhybriden GTE får en förlängd räckvidd på cirka 55 kilometer, mätt enligt den nya WLTP-körcykeln (motsvarande cirka 70 kilometer enligt NEDC-cykeln). Batterikapaciteten har ökats med 31 procent från 9,9 kWh till 13,0 kWh.
Passat GTE drivs av en turbomotor (1,4 TSI) med toppeffekt på 156 hk och av en elmotor som har en effekt på 115 hk. Systemeffekten anges till 218 hk. Passat GTE har inte fått något svenskt pris ännu, det kommer i juli.

För de som vill lägga till mer utrustning finns följande paket:

• Dragpaket.

• Easy Park-paket inklusive dragpaket.

• Executive-paket.

• Executive-paket business.

• R-Line Exteriör och Interiör.

• R-Line Exteriör.

Fyrhjulsdrivna och förhöjda Passat Alltrack är som förut en fristående modellversion. I standardutrustningen för Passat Alltrack ingår till exempel stötfångare som anpassats för körning offroad, hasplåtar, tröskelbreddare med underredesskydd liksom robusta skärmbreddare. Markfrigången är 172 millimeter.
Passat Alltrack kan fås med bensinmotorn 2,0 TSI på 272 hk eller med en TDI-diesel på 190 eller 240 hk. En sjustegad DSG-automat är standard för alla varianterna.

Den nuvarande, åttonde generationen Volkswagen Passat – som tog ett stort tekniskt kliv – presenterades 2014. "Passat B8" bygger på Volkswagens MQB-plattform, alltså samma tekniska grund som Golf, men är något utsträckt och har en mera påkostad bakvagnsupphängning. Det innebar bland annat att Passat sparade cirka 85 kilo jämfört med sjunde generationen, som egentligen bara var ett stort ansiktslyft av sjätte generationen.

Premiären för de ansiktslyfta Passat-modellerna sker ute hos de svenska handlarna i september. Men de vill ha sin nya Passat snabbt kan beställa redan nu. Enda undantaget är alltså laddhybriden Passat GTE, som lanseras i juli.

"Passat har genom historien varit en av svenskarnas allra populäraste bilmodeller," säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige. "Vi är nu mycket glada över att öppna orderböckerna för den nya versionen som ger en ännu bekvämare, ännu säkrare och ännu mer uppkopplad färd. Våra förväntningar är höga på att Passat behåller ställningen som en riktig favorit hos svenska bilköpare och tjänstebilsförare."

Välbekant, men ändå mycket nytt. Ratten i Passat är beröringskänslig, en nyhet hos Volkswagen. Den behövs för "Travel Assist", som gör Passat delvis självkörande.
Den tredje generationen av VW:s Modular Infotainment Matrix ("MIB3") gör debut i nya Passat. App-Connect – som är gränssnittet för att integrera smartphone-appar – erbjuder för första gången trådlös integrering av iPhone-appar via ett trådlöst Apple CarPlay.
Passat är nu uppkopplad hela tiden eftersom det nya infotainmentsystemet som standard också innehåller en OCU (Online Connectivity Unit), komplett med SIM-kort. En annan nyhet är en 700 watt stark ljudanläggning från danska Dynaudio – bästa ljudet hittills i en Passat, utlovar Volkswagen.

Precis som den senaste versionen av Touareg kommer Passat att vara utrustad med IQ.Light – LED Matrix-strålkastare. Lysdiodtekniken fortsätter i LED-varselljus, LED-dimljus och LED-baklyktor.

IQ.Drive är det nya samlingsnamnet för Volkswagens assistanssystem. Hädanefter kommer alla tekniska lösningar som har med självkörande modeller att göra att samlas under beteckningen IQ.Drive. Som till exempel nya "Travel Assist" som gör Passat delvis självkörande upp till 210 km/h.
Förutom IQ.Drive kompletteras Passat av teknik som delvis integrerats i de nya assistanssystemen. Hit hör till exempel filbytessystemet Side Assist och Rear Traffic Alert, filhållningsassistenten Lane Assist, områdesbevakningen Front Assist med Pedestrian Monitoring (fotgängarskydd), släpvagnsassistenten Trailer Assist och parkeringshjälpen Park Assist. Om föraren på grund av sjukdom plötsligt inte längre skulle reagera, tar Emergency Assist över och bromsar ner bilen till stillastående.

Volkswagen har förbättrat det elektromekaniska bromsservot i ansiktslyfta Passat. Systemet, som tidigare endast användes i laddhybriden GTE, sitter nu som standard i hela produktlinjen. Det innebär stora fördelar både för komforten och säkerheten.
Den adaptiva farthållaren (ACC) reagerar på ett effektivare sätt eftersom bromsingreppen kan regleras mer precist med det elektromekaniska bromsservot. Tillsammans med Front Assist med Pedestrian Monitoring, kan bromssträckan kortas avsevärt (inom systemets gränser). I idealfallet minskas såväl risken för kollisioner med fotgängare som hastigheten vid en kollision, om en sådan inte går att undvika.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en VW Passat på uppfarten!
193
61