Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor

Konfiguratorn är öppen – hur skulle du speca din Flying Spur?
Annons

Bentley Flying Spur har alltid haft en lite udda plats i modellprogrammet: inte lika GT-sportig som coupéversionen Continental, men inte heller riktigt lika pampig som toppmodellen Mulsanne.

Nu tar Bentley ett omtag och lanserar tredje generationen som ska vara skarpare och bättre på allt. Det mesta under skalet hämtas från Continental GT och tanken här är alltså att bjuda på en sportigare körupplevelse än i Mulsanne, men utan att göra lika mycket avkall på utrymmet och baksätet som i Continental GT. Om nu en 2,4 ton lyxlimousin kan kallas för ”sportig”.

För första gången i en Bentley finns fyrhjulsstyrning som ska ge bättre köregenskaper på landsväg men också smidigare kurvtagning i lägre hastighet. Luftfjädringen är uppgraderad och ska bjuda på ”fenomenal” komfort och det finns aktiva krängningshämmare med ett 48-voltssystem.

Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor

I det här segmentet finns det inget som kommer i närheten av Flying Spur när det gäller spannet mellan komfort och köregenskaper, påstår Bentley själva.

Förutom komfortdetaljerna finns förstås samma tekniska finesser som i de flesta andra lyxbilar, som kökörningsassistent. Baksätespassagerarna kan njuta av ytterligare 13 centimeter längre axelavstånd som ger bättre utrymmen.

Toppmodellen har en 6,0-liters W12-motor på 635 hästkrafter och maffiga 900 Nm. Den har en åttastegad automatlåda och en toppfart på 333 km/h.

Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor

Interiören hämtas från Continental GT och det är ingen nackdel: här finns samma ”snurrande mittkonsol” där en 12,3-tums pekskärm fälls fram vid behov. Det finns också panoramaglastak, digitala instrument och möjlighet för baksätespassagerarna att fjärrstyra infotainmentsystemet.

En annan intressant detalj är LED-strålkastarna med kristalleffekt. Precis som i Rolls-Royce finns också en huvprydnad som kan fällas in när bilen är låst.

Tillverkningen körs igång i engelska Crewe tidigt 2020. Priserna är inte officiella men Continental GT W12 kostar knappt två miljoner kronor i grundpris och tidigare har Flying Spur-versionen varit något billigare än Continental GT. Den officiella konfiguratorn är uppe så du kan redan nu bygga din egen Flying Spur.

Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Här är nya Bentleymodellen: 2,4 ton sportlimousin med W12-motor
Annons
Annons
Rulla till toppen