Alrik kör Rolls-Royce Cullinan: ”Helt annan nivå av komfort”

Chefredaktör Alrik Söderlind är ute på ett jobb som har gjort resten av redaktionen gröna av avund. Han är nämligen ute på långresa med den...
Annons

Chefredaktör Alrik Söderlind är ute på ett jobb som har gjort resten av redaktionen gröna av avund. Han är nämligen ute på långresa med den luxuösa pansarkryssaren Rolls-Royce Cullinan. 

Från München till Stockholm ska han ta sig, och vi ringde upp honom för att se vart Spirit of Ecstacy har tagit honom. 

Hej Alrik! Var befinner du dig?

Just nu befinner jag mig i den otroligt pittoreska staden Rothenburg som är som Visby fast utan vatten.

Vilka är dina första intryck av bilen, hur är den att köra?

Det är faktiskt svårt att beskriva hur tyst och mjuk den är, det är en helt annan nivå av komfort än man är van vid. När man kör känns det tydligt att den är oerhört stor och tung, och att den gärna åker rakt fram istället för att svänga. Kraften i bilen är tillräcklig men inte överväldigande, precis som det ska vara.

Rolls-Royce beskriver Cullinan som en ”self driving car” som enligt deras definition innebär en bil som man ska köra och inte bli körd i. Och det märks, man ska sitta bakom ratten i den här bilen. 

Vrider folk på huvudet när du kommer åkande?

Man märker vilka som är bilintresserade för de ser direkt att det är en Rolls-Royce. För ointresserade är det bara ”en stor bil”, sedan är färgen väldigt diskret vilket också så den gör inte så mycket väsen av sig. Men när man stannar så kommer folk fram och tar bilder, det är skoj.

Det ryktas om att du tog Cullinan offroad igår, stämmer det? 

Det stämmer! Jag körde till samma offroad-bana som Rolls-Royce använde för att testa Cullinan. Och den är faktiskt bättre än man kan tro, även om axelavståndet är lite väl långt för att den ska vara riktigt bra. I offroad-läge höjer sig bilen några centimeter och det hjälper till.

Vart är du på väg nu då?

Nu ska vi cruisa mot Nürburgring där vi imorgon ska köra två varv, men jag vågar nog inte försöka mig på ett Cullinan-varvrekord… Resten av dagen imorgon ska jag mäta bränsleförbrukning och bullernivåer på autobahn – då får vi en siffra på hur tyst den faktiskt är!

Finns det något mer att säga om bilen?

Rolls-Royce-emblemet i fälgarna snurrar inte med fälgen så de är alltid rättvända, det är tjusigt. Sedan finns det faktisk en sak jag har lite bekymmer med, men vad det är avslöjar jag inte nu det får ni läsa om i tidningen!

Alrik kör Rolls-Royce Cullinan:
Rolls-Royce Cullinan i Rothenburg. Fult är det inte.
Alrik kör Rolls-Royce Cullinan:
Alrik kör Rolls-Royce Cullinan:
Alrik kör Rolls-Royce Cullinan:
Alrik kör Rolls-Royce Cullinan:
Annons
Annons
Rulla till toppen