Engineering Explained förklarar den supersnabba, 9-växlade lådan i Koenigsegg Jesko

Kanske världens snabbaste transmission – och vem ska berätta hur den funkar om inte Engineering Explained.

Engineering Explained förklarar den supersnabba, 9-växlade lådan i Koenigsegg Jesko
Jason Fenske på Engineering Explained är tillbaka där allt började, vid den vita tavlan.

Jason Fenske på YouTube-kanalen Engineering Explained tar sig an Koenigsegg Light Speed Transmission i Jesko. Den 9-stegade lådan är inte helt lätt att förstå men efter Jasons förklaring förstår man hur smarta Koenigseggs team är.

Transmission väger endast 90 kilo, vilket är imponerande med tanke på att lådan ska klara 1.500 Nm. Att vikten är så låg förklaras till en stor del av den smarta lösningen att få nio växlar från sju kugghjulspar.

I en traditionell manuell transmission skapas en växel av ett kugghjulspar och man använder två axlar. I Koenigsegg Light Speed Transmission sitter det tre axlar med sju kugghjulspar som skapar nio växlar plus back. Varje kugghjulspar har en koppling, med backväxeln inräknad blir det sju kopplingar.

Tack vare den smarta lösningen med tre axlar blir det 3 x 3 = 9 växlar framåt. Till skillnad mot en dubbelkopplingslåda, som Jason Fenske använder som exempel, går det att hoppa fritt mellan växlarna i Koenigsegg Light Speed Transmission. Hur snabbt växlingarna sker får vi inte reda på men vi kan gissa att det går rätt kvickt. Kanske världens snabbaste?

Missa inte heller när Engineering Explained förklarar världens starkaste gatlegala V8 i Koenigsegg Jesko. Toppeffekten på 1.600 hk är imponerande men det finns många fiffiga detaljer förutom den brutala kraften. Den filmen finns längst ner på sidan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Dom är väldigt, väldigt smarta i Ängelholm!
60
10