Mercedes-AMG GT är ett exempel på att man kan vara kommersiellt framgångsrik med specialmodeller. Och BMW vill inte vara sämre, det avslöjar M-avdelningens nya chef Markus Flasch.
Det var vid provkörningen av BMW X3 M och X4 M som australiska Car Sales fick en pratstund med M-bossen Markus Flasch. Han berättade då att avdelningen tittar på förutsättningarna att göra ”stand-alone BMW M models” som inte nödvändigtvis baserar sig på en föregående modell.
På frågan om dessa nya modeller kunde ritas på ett vitt papper, och till exempel inte baseras på M3/M4 blev det korta svaret från Markus Flasch ”Potentiellt”. Exakt vilken typ av modeller ville dock Flasch inte diskutera.
Car Sales nästa fråga blev hur många specialmodeller som M-avdelningen tittar på:
”Mer än en,” var det korthuggna svaret från Markus Flasch.
Ska vi titta historiskt är det egentligen bara en bilmodell som M-avdelningen utvecklade helt separat från övriga modeller: legendariska M1. Under fyra korta år (1978–1981) byggdes 453 exemplar och de var ursprungligen ett resultat av BMW:s planer att ge sig in i Grupp 5-racingen.
Först samarbetade BMW med Lamborghini men M1-projektet togs snart över av M-avdelningen. Glasfiberkarossen till M1 tillverkades i italienska Modena och chassit byggdes av ett annat italienskt företag. M1-bilarna byggdes färdiga hos Italdesign.