Första provrapporten Polestar 1 – så känns nya prestandahybriden

auto motor & sports Magnus Kvandal är en av de första journalisterna i världen som har kört Polestars nya värstinghybrid. Vi tar ett snack med honom och frågar vad han tycker.
Annons

Hej Magnus! Hur kan det komma sig att du redan har kört Polestar 1? Vi visste inte ens att den var färdigutvecklad ännu?

”Nej, det är den inte heller. Bilarna vi kör är förseriebilar som inte är helt färdiga. Men nästan! Det är lite finjusteringar kvar bara, av mjukvaran bland annat. Men Polestar säger att de första kunderna får sina bilar levererade i december i år.”

Okej! Men det är väl inte så mycket att utveckla? Polestar 1 är väl bara en coupéversion av Volvo S90?

”Nja, det skulle jag inte säga. Den delar mycket med Volvos 90-serie, som plattform, bensinmotor och inredning, men mycket är unikt för bilen också. Polestar får kolfiberkaross, och hybriddrivlinan har två motorer på bakaxeln i stället för en. Och chassit är helt annorlunda.”

Jaha! Vad tycker du om bilen då? Vilka är dina första intryck?

”Den är väldigt snabb, som man kan förvänta sig av en bil 600 hästkrafter och 1.000 Nm. Och väghållningen är fantastiskt bra för en bil som väger mer än 2,3 ton.

Oj, väger den så mycket? Är det för att den har så mycket batterier?

”Ja och nej. Den har ett stort batteri på 34 kWh, men faktum är att den väger mer än två ton även om man plockar ur batterierna – trots att den har kolfiberkaross. Det är många andra tunga komponenter som ska få plats också.”

Ja, det är klart. Vad förvånade dig mest med bilen då?

”Just väghållningen överraskade. Och att den inte får adaptiva dämpare, utan manuellt ställbara. Det är faktiskt något av en akilleshäl med den här bilen. Men det får ni läsa mer om i tidningen, eller senare på sajten för Premiummedlemmar.” 

Första provrapporten Polestar 1 – så känns nya prestandahybriden
Första provrapporten Polestar 1 – så känns nya prestandahybriden
Annons
Annons
Rulla till toppen